Létrehozva: 2019-07-10 08:31:00

A Toyota napelemmel működő Priusszal kísérletezik

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

A japánok napelemes plug-in hibridje egyelőre a tesztkilométereket futja, de ha sikerrel járnak, a jövőt a napenergia jelentheti a Toyotánál is.


A napelemes Prius egyáltalán nem újdonság. Már a 2009 és 2015 között gyártott harmadik generációhoz is elérhető volt egy kis teljesítményű, tetőre szerelt napelem, mely éppen annyi energiát termelt (50W), hogy a parkoló autóban működtetni lehessen a légkondicionálást nyáron vagy az egyéb fedélzeti elektromos rendszereket. Az aktuális negyedik generációs Toyota Prius Plug-in Hibridhez is rendelhető extra a napelem, de ez már komolyabb teljesítményű (180W) és képes maximum 6 kilométerrel megtoldani a tisztán elektromosan megtehető hatótávot.

napelemes Toyota Prius Plug-in Hibrid

A japán gyártó nemrég bejelentette, hogy egy teljesen új, sokkal hatékonyabb napelemes rendszer tesztelésébe kezdett, mely akár 56 kilométert is hozzá tud adni az eredeti 40 km-es tisztán elektromos hatótávhoz. Tehát minimum megduplázza azt, ráadásul úgy, hogy az ehhez szükséges energiát az ingyenes napfényből nyeri akár menet közben is. A korábbi napelemes rendszereik csak leállítás után voltak képesek tölteni az akkumulátorokat. A fejlesztésben a Toyota segítségére a NEDO és a Sharp óriáscégek vannak. A know-how-ra szükség is van, mivel az autóra szerelt napelemek állítólag 34 %-os hatékonysággal konvertálják villanyárammá a napfényt, míg a hagyományos, például a lakóházakra telepített panelek jellemzően 10 és 20 % közötti eredményeket produkálnak.

napelemes Toyota Prius Plug-in Hibrid oldalról

Az autó vízszintes és közel vízszintes felületeit mind kihasználták, napelemek díszítik a motorháztetőt, a csomagtér ajtót, a hátsó szélvédőt és természetesen a tetőt is. Nem számít egyébként teljesen úttörőnek ez a Toyota Prius, a holland fejlesztésű, szintén napelemekkel rendesen telepakolt Lightyear One is egy nagyon ígéretes projektnek tűnik. A napelemek méretéből kifolyólag nehéz értékelhető mennyiségű energiát kinyerni belőlük, talán ez a magyarázata annak, hogy sok autógyár nem kísérletezik ezzel egyáltalán. Mégis, a japán autógyár optimista, ha a tesztek sikeresen zárulnak, mihamarabb szeretnék a sorozatgyártásban is elérhetővé tenni az új technológiát.

Források:

Ajánlott cikkek: