Létrehozva: 2017-01-27 11:43:00

A hideg időjárás az elektromos autóknak sem kedvez

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Az elektromos autógyártóknak sok fejtörést okoz a tél beálltával jelentkező hideg - nézzünk néhány infó és tippet, hogyan használható az elektromos autó ilyenkor is hatékonyan


Védd autódat a fagytól, amennyire csak lehet

Az akkumulátorok olyanok kicsit, mint az emberek. A legjobban 10-30 C° között teljesítenek. Télen a hőmérséklet fagypont alá is csökkenhet, így az akku teljesítőképessége is csökken. A hatótávról és a töltés hatékonyságáról nem is beszélve.

A legnagyobb szívesség, amit az autódért tehetsz, hogy meleg helyen tartod. A legtöbb villanyautóban a beépített akkumulátormelegítő rendszer gondoskodik arról, hogy az éjszaka magára hagyott jármű egy bizonyos C° alatt elkezdje melegíteni erőforrásait.

A Nissan Leaf rendszere pl. -17 C° alatt automatikusan bekapcsol, feltételezve, hogy még legalább 30% energia van az akkumulátorban, vagy fel van dugva a töltőre. -10 C°-ra megemeli az akkuk hőmérsékletét, majd kikapcsol, addig, amíg ismét le nem hűl -17 C°-ig. A melegítő rendszer használata után akár 1-2 kWh energiával is kevesebb lehet az autóban, ha nem külső forrásból kapja az energiát – és erre még jön a hideg miatti kapacitásvesztés.

Ha fűtött garázs nem áll rendelkezésre, akkor próbáld meg elszeparálni és a lehető legnagyobb töltöttségi szinttel magára hagyni az autót, vagy hagyd a töltőn. Ezt követően a leghidegebb hajnali órákban időzítéssel vagy távvezérléssel fűtsd fel az autót akár többször is.

Fagyban nemcsak a hatótáv csökken, de feltölteni sem egyszerű ilyen hidegben. Ha teheted, használj lassú AC töltést, ami kíméletesebben tölti a meggyötört akkumulátorokat.  A szokásos villámtöltési idő akár a négyszeresére is nőhet, mivel a megviselt akkuk képtelenek felvenni ekkora töltést.

Nissan Leaf

Hogyan teljesítenek a hidegben az elektromos autók? 

A FleetCarma kanadai cég nem túl bíztató adatokat közölt az alkalmazásuk (MyCarma) által gyűjtött flotta-és magánfelhasználók elektromos autóiról.

A Chevrolet Voltok és Nissan Leaf-ek adatait gyűjtötték össze. A Chevrolet - nálunk Opel Ampera - adatai némi bonyodalmat okozhatnak, mivel 4 C° fok alatt beindul az autóban található benzinmotor, de ezt figyelmen kívül hagyva, az eredeti 70 km-es hatótáv 30km-re csökkent.

A Leaf -15 és -25 C° között teljesít a leggyengébben, ekkor a 120 km-es hatótáv kb. 80 km-re redukálódik.

A MyCarma adatai grafikonon

Természetesen a vezetési stílusra is érzékenyek az autók, 10-20 km-t is lehet spórolni, ha az óvatosabban bánsz a gázpedállal. Ráadásul a fűtés is bőven megcsapolja az erőforrásokat, de hát ki szeretne 0 fok alatt egy fűtetlen autóban ücsörögni?

Túl nagy erő, túl kevés tapadás

Ahogy lepadlózol egy elektromos autót, az egyből leadja a maximális nyomatékot. Amíg ez száraz, meleg időjárási körülmények között jól működik, a kerekek vidáman elpörögnek, ha ugyanezt jeges, fagyos utakon teszed.

Több elektromos autó hátsókerék meghajtású, például a Citroen C-Zero, Renault Twizy, ami azt jelenti, hogy könnyen kilinccsel előre találhatod magad, ha a csúszós úton vitézkedsz. Tedd az autót energiatakarékos üzemmódba, ami korlátozza a nyomatékot, és segít valamelyest egyenesen tartani az autót.

Mint minden autónál a téli gumi növeli a tapadást, ráadásul a Continental ki fog adni egy, a kimondottan elektromos autókra tervezett abroncsot.

Biztosan kerültél már olyan helyzetbe, amikor közel voltál ahhoz, hogy kifogyjon az üzemanyag. Ez nem túl mókás, főleg ha az áramból fogysz ki, fagyos időben.

Ebben az esetben az autó engedi, hogy üresbe rakd, és vontasd, sőt ha lejtőn lefele gurulsz vele, valamennyit még vissza is tölt, bár ez a vontató autót viszonylag jobban megterheli. Tréler hívása a másik megoldás, de erre akár órákat is várhatsz.

Lehetetlen pontosan megtervezni minden utazást, a nagy forgalom, útépítési munkálatok, kerülőutak bármikor közbeszólhatnak, szóval, ha már előre tudod, hogy valami közbejöhet, hagyd otthon az autót. Elektromos autót vezetni egyszerre szórakoztató és hasznos, viszont elakadni vele a hóban már nem annyira mókás. Gondolkodj reálisan és használd a tömegközlekedést ha kételkedsz az út kimenetelében. Megfelelő tervezéssel és szervezéssel nincs ok arra, hogy lemondj az elektromos autó vezetéséről télen, de amíg a technológia ezt bizonytalanná teszi, addig köteles vagy kompromisszumokat kötni.

Forrás:

Ajánlott cikkeink: