AUDI

Alapította:August Horch
Tulajdonos:Volkswagen
Székhely:Ingolstadt, Németország
Eladott autók száma:1 878 100 db(2017)


Audi embléma

Modellek:

Vagány mérnökei miatt nem darálták be anno az Audit

Az Audi a világ egyik legismertebb autómárkája, neve összeforr számos legendás modellel és forradalmi technikai megoldással. A márka története is érdekes!

August Horch 1899 november 14-én Kölnben alapította meg első vállalkozását Horch & Cie. néven, de az Audi igazi ősének az 1904-ben Zwickauban létrehozott Horch & Cie. Motorwagenwerke részvénytársaság tekinthető. Horch azonban összeveszett üzleti partnereivel, ezért faképnél hagyta a társaságot, majd 1909-ben megalapította második cégét, a Horch Automobilwerke GmbH-t.

Ezután kemény háborúskodás indult a Horch név védjegyként való használatáért, amiből végül August Horch került ki vesztesként. Ezért új név után kellett néznie, aminek megtalálása a céges legendárium szerint meglehetősen kalandosra sikeredett. Egyik üzleti partnerével, Franz Fikentscherrel éppen a szóba jöhető lehetőségekről beszélgettek annak lakásán, miközben Franz fia a szoba egyik sarkában a latin leckéjét tanulta. A fiú egyszer csak felnézett és megkérdezte, hogy nem volna-e jó ötlet a Horch helyett az Audi nevet használni, mert az latinul nagyjából ugyanazt jelenti (magyarul hallgatni, fülelni), mint a német horchen ige. A vállalkozóknak nagyon megtetszett az ötlet, így 1910. április 25-étől már Audi Automobilwerke GmbH Zwickau néven működött a cég (1915-től Audiwerke AG Zwickaura-ra rövidült).

Ugyanebben az évben elkészült az első Audi, mégpedig az Audi Type A modell, ami a 22 lóerős négyhengeres motorjával 75 km/órás végsebességre volt képes. Csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy az 1910-12 között gyártott Type A-ból összesen 140 darabot gyártottak le!

Ugyanebben az évben elkészült az első Audi, mégpedig az Audi Type A modell, ami a 22 lóerős négyhengeres motorjával 75 km/órás végsebességre volt képes. Csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy az 1910-12 között gyártott Type A-ból összesen 140 darabot gyártottak le!

Audi Type A
Az első Audi modell, az Audi Type A

Az Audi 1921-ben rögtön történelmet írt, amikor a német gyártók közül elsőként mutatta be saját balkormányos autóját, az Audi Type K-t. A 20-as években egész Németországban elterjedtek a balkormányos modellek, mert a jobb oldali közlekedésben így sokkal jobban lehetett belátni az utat előzések során.

A következő nagy lépés az volt, amikor 1932-ben Auto Union AG név alatt egyesült az Audi, a DKW (Dampf-Kraft-Wagen), a Horch és a Wanderer. A „fantasztikus négyes” összeolvadását jelképezi a cég ma már ikonikus négykarikás logója, de ez már inkább az utólagos legendagyártás tipikus esete, hiszen a DKW vállalatnak már eleve ez volt az emblémája, amit egyszerűen csak megtartottak.

Amikor eltűnt az Audi név

A nagy gazdasági világválság (1929-32) utáni években főleg a kisebb és olcsóbb autók voltak népszerűek, ezért az Auto Unionon belül az Audi marginális szerepet töltött be akkoriban. A DKW márka részesedése például 1938-ban 17,9 százalék volt a vállalat eladásaiból, miközben az Audi mindössze 0,1 százalékot ért el. Ezért aztán 1939-től két évtizedre teljesen el is tűnt az Audi név az autópiacról.

Ahogy az összes német autógyár a II. világháború során, úgy az Auto Union üzemei is teljes egészében haditermelésre lettek átállítva, így a szövetséges légierő elsődleges célpontjainak számítottak. A szovjetek a maguk megszállási területén minden üzemet kisajátítottak, így az Auto Union AG 1948-ban végül megszűnt, még a cégjegyzékből is törölték.

Élet a világháború után

Németország nyugati felén azonban elkezdődött a vállalat újjászervezése, székhelynek pedig a bajorországi Ingolstadtot választották a tulajdonosok. Itt 1945-ben először egy pótalkatrészüzem épült, majd 1949-től ez lett az újjáalakult Auto Union főhadiszállása is.

Auto Union gyár 1945-ben
A II. világháború után Ingolstadtban indult újra az Auto Union gyár

Nagy lökést adott az üzemnek a bajor kormány és a Marshall-Terv támogatása, amelyek lehetővé tették,hogy 1949-ben újra elindulhasson az autógyártás. Az Auto Union folytatta a DKW hagyományait, vagyis elsőkerék meghajtású, kétütemű motorral szerelt autókat gyártottak. Mivel az ingolstadti üzem ekkor még nem volt alkalmas tömeggyártásra, először a düsseldorfi Rheinmetall-Borsig üzemében épültek az autók. Tíz évvel később, amikor megjelentek a nagybefektetők, végre megépülhetett a saját üzem és főhadiszállás Ingolstadtban.

NSU Prinz 1000 TT
Az 1963-as Frankfurti Autószalonon mutatták be az NSI Prinz 1000 TT-t, ami motortól függően 40-65 lóerőre volt képes.

A következő fontos lépés az volt, amikor 1958-ban a Mercedes 87 százalékos részesedést szerzett az Auto Unionban, majd egy évvel később megszerezte a cég 100 százalékát. A Mercedes azonban nem nagyon tudott mit kezdeni a friss szerzeménnyel, az Auto Union folyamatosan veszteségesen működött, így 1964-ben végül eladták a vállalatot.

DKW Junior de Lux
Ez az 1968-as DKW Junior de Lux 34 lóerőre volt képes

A vevő a Volkswagen volt, amelyik első körben 50 százalékos tulajdonrészt szerzett, hozzájutva nem csak az új ingolstadti gyárhoz, hanem a DKW és az Audi márkanevekhez is. Másfél évvel később a VW megvásárolta a teljes vállalatot, megszerezve ezzel az irányítást, amire főleg a gyártási kapacitás bővítése miatt volt szüksége, ugyanis Ingolstadtban ekkor évente 60 ezer VW bogár készült.

NSU Ro 80
1968-ban az NSU Ro 80 volt az Év Autója verseny győztese

Audi 60, 75, 80 és Super 90

Ahhoz, hogy az Audi márka ismét felbukkanhasson, az kellett, hogy a kétütemű motorok népszerűsége meredeken csökkenjen, és mivel ezek szorosan összekapcsolódtak a DKW névvel, eljött végre a négyhengeresek és az Audik ideje. Ekkor jelentek meg az Audi 60, 75, 80 és Super 90 modellek, amelyek neve mindig a motor lóerejének nagyságát jelölte.

Audi múzeum
Az Audi Múzeum Ingolstadtban

Eredetileg a Volkswagen menedzsmentje nem szerette volna, hogy az Auto Union önálló entitás legyen, és inkább a Volkswagen egyik gyártóbázisaként tekintettek az ingolstadti gyárra. A dolog odáig fajult, hogy Heinz Nordhoff VW-vezér még az Auto Union feliratot és a négykarikás logót is eltávolíttatta a gyárépületről. A legnagyobb pofon azonban nem ez volt, hanem az, amikor a cégvezető konkrétan megtiltotta az Auto Union mérnökeinek, hogy termékfejlesztéssel foglalkozzanak. A német mérnökök azonban nem hagyták annyiban a dolgot, és Ludwig Kraus vezetésével titokban kifejlesztették az első Audi 100-ast. Amikor a kész prototípust megmutatták Nordhoffnak, ő annyira le volt nyűgözve, hogy engedélyezte a gyártást. Az 1968-ban piacra kerülő modell óriási sikert aratott, és megalapozta a márka máig tartó sikerét.

Audi 100

1969-ben az Auto Union egyesült az NSU-val, az 50-es évek legnagyobb motorkerékpár-gyártójával. Az NSU kisautókat is épített, például az NSU Prinz-t, a TT és a TTS modelleket, amelyek nagyon népszerűek voltak a vintage versenyautók szerelmesei körében. Az NSU akkoriban a Wankel-motorokra koncentrált, az 1967-es NSU Ro 80-as modelljük pedig a maga idejében korszerűnek számított mind technikai, mind aerodinamikai szempontból, de könnyű súlya és a biztonsági felszereltsége miatt is nagyon innovatív volt. (Az egykori NSU neckarsulmi üzemében most az A6-os és A8-as modellek készülnek, és ez az otthona az Audi Sport GmbH-nak, vagyis itt fejlesztik és gyártják a teljes R8 és RS modellpalettát.)

Amikor újra önálló márka lett az Audi!

Az egyesüléssel létrejött vállalat 1969. január 1-jén az Audi NSU Auto Union AG nevet kapta, vagyis a háború után ekkor vált először újra saját, önálló márkává az Audi. Az 1968-ban debütáló Audi 100 után megjelent az Audi 80, majd 1972-ben az Audi 50-et mutatták be. Mivel az Audi 80 és 100 (Az A4 és az A6 ősei) adta a cég eladásainak zömét, az NSU márka egyre inkább háttérbe szorult, míg végül 1977-ben végleg megszüntették a korábban nagyon jól csengő brandet. Az Audi 100 gyártását ezután Ingolstadtból átköltöztették Neckarsulmba, és ez a cég csúcsmodelljeinek gyártóbázisa azóta is.

Audi A4
Ez is egy történelmi pillanat: 2014-ben legyártották az ötmilliomodik A4-est

Ebben az időbe az Audi kifejezetten konzervatív brandnek számított, amin szerettek volna változtatni, ezért megalkották az Audi Quattrót, az első négykerék-meghajtású, sorozatgyártásban készülő német autót. A modell óriási sikert aratott mind a civilek, mind a versenyzők körében, és az Audi nevét összekötötte a sporttal és az innovációval.

1985-ben eltűnt az Auto Union és az NSU brand, ettől kezdve a vállalat neve Audi AG lett, amivel egyidőben a cég központja is visszaköltözött Ingolstadtba.

Ezzel együtt az Audi márka is nagy változásokon ment keresztül, és az addig „nagypapás” megjelenésű, Passat alapra készülő Audi 80 is megújult, amit 1989-ben mutattak be. Ettől kezdve az Audik külső és belső megjelenése mindig a legmodernebb trendeket tükrözi, és ma már a három német luxusmárka egyike. 2017-ben az eladott autók tekintetében harmadik volt a Mercedes (2,29 millió) és a BMW (2,1 millió) után, ami 1,88 millió értékesített Audit jelent.

Audi a versenypályákon

1980-ban jelent meg az Audi négykerék-meghajtású, turbófeltöltő autója, a Quattro, ami azonnal meghódította a rally-versenyek világát. A német cég elsőként használta ki az új szabályok adta lehetőséget, miszerint négykerekes autóval is lehet indulni, ami utólag nagyon jó döntésnek bizonyult. A konkurencia későn lépett, mérnökeik ugyanis úgy tartották, a négykerék-meghajtás túl nehéz, ráadásul a technika is összetett, ezért nagy a meghibásodás esélye. A Quattro azonban alaposan rácáfolt a kétkedőkre, hiszen 1983-ban (Hannu Mikola) és 1984-ben (Stim Blomqvist) négykarikás autó nyerte a rally világbajnokságot, 1982-ben és 1984-ben pedig elhozták a konstruktőri díjat is.

1984-ban azután bemutatták a márka rövid tengelytávú autóját, az Audi Sport Quattrót, amivel azonnal az élbolyba robbantak be a Monte Carlo-i és a svédországi rally futamokon. A WRC-ben közben problémáik adódtak, ám a legendás Walter Röhrl Sport Quattro S1 autójával még így második helyre hozta be az Audit a konstruktőri pontversenyben. Kárpótlást jelentett a németeknek, hogy ugyanebben az évben elsőként értek célba a Hong Kong és Peking közötti rally-n.

Walter Röhrl
A legendás Walter Röhrl Audi S1-esének támaszkodva a Pikes Peak-i verseny idején.

S1-ben versenyzett Michèle Mouton is, aki első női versenyzőként nyert rally-világbajnoki futamot. Mouton indult a híres/hírhedt coloradói Pikes Peak hegyiversenyen is - ahol egy 20 kilométeres pályán kell 156 kört száguldani a „felhők között” -, 1985-ben ráadásul új rekordot sikerült itt felállítania.

Az Audi igazi sikere abban rejlett, hogy a Quattrók versenytapasztalatait azonnal felhasználták az utcai változatokban, így a vevők úgy érezhették, ők is olyan gépekben ülnek, mint a versenyzők. Legjobb példa erre az Audi Sport Quattro, ami a maga 306 lóerejével korának legerősebb német gyártású utcai autója volt.

A német márka rally-s karrierjének azonban 1986-ban hirtelen vége szakadt, mert egy a portugál rally-n történt halálos baleset után úgy döntöttek, kivonulnak ebből a sportból.

Ezt követően a túraautó-versenyzésre koncentrált a cég: 1989-ben az amerikai IMSA-GTO versenysorozatban, 1990-ben DTM-ben aratott sikereket, majd 1993-ban a francia „Supertourisme” Touring Car bajnokságon szerzett bajnoki címet. 1996-tól az Audi igyekezett minden fontos piacának túraautó-bajnokságán jelen lenni, mégpedig nem is sikertelenül, hiszen ebben az évben hét nemzeti bajnokságban is az élen végzett.

A DTM mindig fontos volt számukra, a folyamatos átalakulások és szabályváltozások közepette végig ott voltak az élmezőnyben, 2008-ban és 2009-ben Timo Scheiderrel pedig egymást követő két szezont is meg tudtak nyerni.

Timo Sheider
2008-ban és 2009-ben Timo Scheiderrel két szezont is megnyertek a DTM-en

A Le Mans 24 órás verseny is fontos a márka életében, olyannyira, hogy 1997/98-ra egy vadonatúj versenyautót fejlesztettek ki kifejezetten erre a megmérettetésre. Az Ulrich Baretzky vezetésével Neckarsulmban kifejlesztett 3,6 literes, ikerturbós, V8-as benzinmotor 6300-as fordulaton 618 lóerőre (450 kW) volt képes, az ezzel versenyző Audik pedig 1999-ben azonnal megszerezték a harmadik és a negyedik helyet. A következő év hozta meg azonban az igazi áttörést, az amerikai Sebringben megrendezett hosszú távú versenyen az Audi R8-asok az első és a második helyen értek célba, míg a 24 órás Le Mans a négykarikás autók hármas győzelmével zárult.

2000-ben nagy változás történt, a nyolchengeres turbófeltöltős motorokat közvetlen befecskendezéses (FSI) motorokra cserélték, amelyekkel az R8-asok megszerezték az első négy helyet Sebringben, míg ugyanebben az évben az esős Le Mans-i versenyen az első és a második hely lett az övék.

Audi R10
2008-ban sem találtak legyőzőre a TDI motoros R10-esek a Le Mans-on

A győzelmi sorozat egészen 2005-ig folytatódott, amikor is az R8-asok utoljára szerepeltek a híres 24-óráson. 2006-ban megjelentek az TDI-s R10-k, amelyek ismét az élre törtek, így 2008-ra már a nyolcadik Le Mans győzelmét aratta a cég. Ekkoriban a Peugeot volt a németek nagy riválisa, közöttük pedig óriási műszaki és taktikai csata zajlott. 2010-ben például a franciák a lehető legnagyobb sebességet, míg a németek a megbízhatóságot választották, végül az utóbbi diadalmaskodott, ugyanis négy Peugeot is kiállni kényszerült műszaki hiba miatt, míg a dobogó első három helyén kizárólag Audik álltak.

2012 ismét áttörést jelentett mind a Le Mans, mind az Audi életében, ugyanis ez volt az első alkalom, hogy egy hibrid meghajtású autó, mégpedig egy Audi R18 e-tron quattro nyerte a versenyt.

2016-ban az Audi kiszállt a Le Mans-ból, ami valószínűleg egy VW-csoporton belül született döntés következménye lett, mert ezzel együtt egy „testvércég”, a Porsche lett ezeken a rendszeres befutó, ugyanis 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben is az ő modelljeik futottak be elsőként, a maga 19 győzelmével pedig a versenyek messze legsikeresebb gyártója jelenleg. A 2018-as Le Mans-t Fernando Alonso nyerte egy Toyota hybrid Le Mans Prototype (LMP) volánjánál ülve.

Német megbízhatóság?

Az Audi név, ahogy a német prémiumgyártóké általában, mindenütt a minőség és a megbízhatóság szinonimája, amit részben a statisztikák is alátámasztanak. A brit Warrantly Direct felmérése szerint az Audi a három nagy márka közül a legmagasabb pontszámot (193) érte el (minél magasabb a szám, annál megbízhatóbbak a márka autó i), míg a Mercedes-Benz 173-at, a BMW pedig 175-öt kapott. Érdekes, hogy a motorok meghibásodását illetően az Audi már egyáltalán nem áll olyan jól, ugyanis a vizsgált autók 30,65 százalékánál adódott valamilyen ezzel kapcsolatos probléma. Ez különösen rossz eredmény annak fényében, hogy átlagosan a BMW-k 24,9, míg a Mercedesek 15 százalékánál adódik ilyen probléma.

Az elektromos rendszer meghibásodási statisztikáját nézve már jobban szerepel az Audi. Igaz, a maga 23,37 százalékos meghibásodási arányával éppen csak megelőzi a Mercedes-Benzt (25,65 százalék), míg a BMW 20,95 százalékkal egyértelműen a legjobb közülük ebből a szempontból. Az Audi fékrendszere ugyanakkor nagyon megbízható (3,52 százalékos a meghibásodási arány), ami a vizsgált 40 gyártó közül a hetedik legjobb érték.

Audi eladások világszerte és Magyarországon

Bár a magyar autópiac kezd magához térni, érthető módon nem a német prémium márkák modelljei a magyar népautók. 2017-ben Audiból 2773 darabot adtak el Magyarországon, ami 8 százalékos növekedés ez egy évvel korábbihoz (2502 db) képest. A fejlődés erős, hiszen 2015-ben még 2194 Audi gördült ki a szalonokból, vagyis akkor is nagyjából 15 százalékkal nőttek a márka hazai eladásai. Persze a globális eladásokból jól látszik, hogy a magyar piac marginális jelentőségű, statisztikailag szinte kimutathatatlan.

Eladott Audi személyautók száma a világon 2005-2017 között:

  • 2017: 1 878 100 db
  • 2016: 1 903 259 db
  • 2015: 1 828 683 db
  • 2014: 1 804 624 db
  • 2013: 1 608 048 db
  • 2012: 1 469 205 db
  • 2011: 1 302 981 db
  • 2010: 1 150 018 db
  • 2009: 932 260 db
  • 2008: 1 029 041 db
  • 2007: 980 880 db
  • 2006: 926 180 db
  • 2005: 811 522 db

Az Audi Győrben

Az Audi 1993-ban döntött arról, hogy gyárat épít Magyarország egyik iparvárosában, Győrben, mára pedig ez vált a német cég motorgyártó központjává. A fejlődést jól mutatja, hogy míg az 1994-es induláskor napi 500 darab ötszelepes, négyhengeres Otto-motor készült a nyugat-dunántúli városban (182 ezer darab egy évben), addig 2017-ben már csaknem 2 millió erőforrás került le a gyártósorról. Ez azt jelenti, hogy az Audi szinte összes, a Volkswagennek pedig sok modelljébe most innen szállítják a motorokat.

győri Audi megnyitó
Göncz Árpád köztársasági elnök elindítja a győri Audi gyár gyártósorát 1994-ben

A járműgyártás 1998-ban kezdődött Győrben, mégpedig a legendás Audi TT Coupé-val, ezt követték később a TT Roadster, az A3, az S3, A3 Cabriolet, az RS3 Sportback, a Q3 és a Q4 modellek. A Győrben készült autók mennyisége évről évre változik a piaci igények és a modellváltások függvényében. A csúcsot a 2015-ös év jelentette, amikor 160 ezer Audi készült Magyarországon, míg 2017-ben csak 105 ezer darab gördült le a győri üzem gyártósorairól.

A győri létesítmény fontosságát jelzi, hogy a motorgyártáson és az autó összeszerelésen kívül szerszámgyár is működik itt, ahol a présüzemhez és a karosszériagyártáshoz szükséges eszközök készülnek.

Audi RS3
2017-től Győrben gyártják az Audi RS3 Limousine-okat is

Nagy lépés a győriek számára, hogy 2018-ban kutatás-fejlesztési központ létesül Győrben, ahol az e-motorok és új generációs belső égésű erőforrásokkal kapcsolatos fejlesztéseken 30 mérnök dolgozik majd folyamatosan.

Használt Audik ára

A Pénzcentrum 2017-es statisztikája szerint egy átlagos használt Audi a másik 2 német prémiummárkához hasonlóan tartja az árát. Egy 1 éves Audi átlagosan az eredeti vásárlási árának a 80,2%-ával bír, 3 évesen ez lecsökken 62%-ra, 5 évesen 48,8%, míg tíz évesen már csak az eredeti árának 23,7%-áért lehet hozzájutni egy Audihoz. Egy BMW-nél ezek a számok 80,4% 1 év után, 3 év után 62,8%, 5 év után jobban romlik az értéke, mint az Audinak, akkor már csak az értékének 46,8%-át éri, míg tíz évesen csak 23,8%.

A Magyar Autókereskedőház Zrt. a prémium autók terén dolgozik leginkább, egyik legtöbbet importált márkája az Audi, így a lehető legjobb használt importautókból tud válogatni!

Forrás: