Zöld rendszám

Közel egy éve vezették be Magyarországon a zöld rendszám használatát, mely óriási sikernek örvend a felhasználók körében. A Jedlik Ányos terv keretén belül a jogszabály módosításoknak köszönhetően rengeteg kedvezményt élvezhetnek a haladó technológiát használók.

végelges zöld

De kik kaphatnak zöld rendszámot és pontosan milyen kedvezményre jogosít?

Zöld rendszámot kaphat minden tisztán elektromos jármű, a konnektoros hibrid autók, amelyek elektromos üzemben legalább 25 kilométer megtételére képesek; a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik, amelyek elektromos hajtással minimum 50 kilométert tudnak megtenni, valamint az egyéb nulla emisszió kibocsátású autók. Ezek környezet védelmi besorolásai a következőek: 5E, 5P, 5N vagy 5Z.

Az előnyök...

Az alábbi kedvezmények vehetőek igénybe a Zöld rendszámot használóknak:

- Nincs teljesítményadó

- Nincs átírási illeték

- Nincs cégautó adó

- Nincs regisztrációs adó

Továbbá INGYEN parkolhat Budapest közterületein és ehhez folyamatosan csatlakoznak nagyvárosok, mint például: Debrecen, Kaposvár, Székesfehérvár, Szolnok, Pécs.

NEM BESZÉLVE AZ AUTÓ ÜZEMÉBEN REJLŐ KEDVEZMÉNYRŐL...

Miért éri meg?

Számoljunk egy kicsit...

Tételezzük fel, hogy István szeretne vásárolni egy Tesla Model S típusú járművet, de Gézát nem tudja meggyőzni ezen modell előnyeiről, ezért ő egy hasonló teljesítményparaméterekkel rendelkező Porsche Panamera mellett döntött.

Egyikük sem szeretne új autót vásárolni és azonnal JELENTŐS értékvesztést realizálni a vételárból, ahogy kihajtanak a kereskedésből, ezért fiatal használtautó mellett döntöttek.

Untitled-1

István megvásárolta magánszemélyként az elektromos járművét, mely egy 2015. évjáratú Tesla Model S85 (367 Le/ 441 Nm), melyhez 26 000 000 HUF áron jutott hozzá. Ezen felül Istvánnak nem kellett regisztrációs adót, vagyonszerzési illetéket és teljesítményadót sem fizetnie az import folyamat során.

Géza pedig szintén magánszemélyként megvette a kiszemelt autóját Németországból, mely egy 2015. évjáratú Porsche Panamera 4 3.6(310Le / 400 Nm), melyhez 22 600 000 HUF áron jutott hozzá. Azonban Gézának ezen felül fizetnie kellett 322 000 HUF regisztrációs adót, 193 800 HUF vagyonszerzési illetéket és 235 980 HUF teljesítményadót (melyet minden évben fizetni fog, igaz idővel csökken majd a mértéke). Így Géza összesen 23 351 780 forintot fizet az autójáért.

István és Géza egy helyen dolgoznak és egyformán 25 km távolságra laknak a munkahelytől.

István minden reggel büszkén parkol az iroda elé, ahol nem kell megfizetnie a 400 HUF/óra-s parkolási díjat és hangosan köszön a parkolóőrnek, aki sosem bünteti meg.

Géza is szeretne az iroda elé parkolni, de érthető módon nem akar 400 forintot fizetni óránként a parkolásért, ami minden munkanap 3 200 forintjába kerülne neki (évente 260 munkanappal számolva 832 000 forint!!!), ezért egy közeli parkolóban bérel helyet havi 30 000 forintért, ami éves szinten így is 360 000 forintjába kerül, és még hosszú perceket is kell sétálnia.

István és Géza egyformán 50 km-t autózik naponta.

IstvánTesla modellje gyári adat szerint 500 km megtételére képes egy feltöltéssel, de István télen fűt az autóban nyáron pedig természetesen klímát is használ, így ez a táv nagyjából 400 km-re csökken, ami azt jelenti, hogy 8 naponta kell feltöltenie az autóját a munkahelye és otthona közötti távra, amit évente 33 alkalommal tesz meg. István Tesla modellje 85 kWh akkuval van ellátva, amit az Elmű 37,56 forintos bruttó normál kWh árával számolva 3 193 forintból lehet feltölteni, míg éjszakai árammal számolva (23,18 Ft/kWh) 1 970 forintból lehet újabb 8 nap ingázásra feltölteni.

GézaPorsche Panamera-ja gyári adat szerint városban 11,2 litert fogyaszt 100 km megtételével és ez a távolság 320 Ft/l üzemanyagárral számolva 3 584 forintba kerül neki.

István tehát havonta 8 781, míg éves szinten 105 369 forinttal növeli a villanyszámláját (éjszakai áramesetén havonta 5 418, míg évente 65 010 forint), ha szigorúan otthon tölti éjszakáit és nem élvezi a városban egyre több helyen elérhető ingyenes töltők nyújtotta kedvezményt.

Géza pedig havonta 38 827 HUF-ot, vagyis éves szinten 465 920 forintot költ üzemanyagra, de Géza gondos tulajdonos, ezért évente lecseréli az olajat márkaszervizben, ami minimum 55 000 – 65 000 forint plusz kiadást jelent neki.

Így tehát István évente 105 369 forint költ a jármű üzemeltetésére, míg Géza az adóval, parkolással, üzemanyaggal és szervizzel együtt 1 116 900 forintot. A különbség jelentős, 962 531 forint évente.

Amennyiben István és Géza nem szeretne egy összegben, ekkora összeget kifizetni, akkor választhatnak finanszírozást, ahol ha pl. 30% kezdő befizetés mellett 60 hónapra igényelnek lízinget magánszemélyként, akkor István havi 379 000 forintot fog törleszteni az autójára. Géza pedig 334 140 forintot. A Porsche törlesztő részlete ugyan 44 860 forinttal kedvezőbb a Tesla-hoz viszonyítva, de figyelembe véve a Porsche fenntartási költségeit, akkor elenyésző különbségként mutatkozik szemben a Tesla költségeivel.

A fenti példában természetesen nincs benne az amortizáció és minden ember más módon használja a járműveket, de azért a példa elég jól szemlélteti, hogy igen is komoly alternatívát kínál az elektromos technológia és még a teljesítményről sem kell lemondanunk, SŐT. Azt azért meg kell jegyezni, hogy mindezeken felül a villanyautóknál nem kell a motorolaj mellett a kuplung, a gyújtógyertyák, a motorvezérlés, a turbó és társaira költeni, ráadásul a fékeket is sokkal lassabban koptatja üzeméből fakadóan. Akik pedig az akkuk tartóssága miatt aggódnak, azokat azt gondolom, megnyugtathatja az a tény, hogy általában 7-8 év garanciát vállalnak a gyártók az elektromos rendszerekre, így pedig nyugodtan élvezhetjük gondtalan utazás élményét.

Káros anyag kibocsátás:

Természetesen nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a fenti példában megjelölt Panamerának a gyári adatok szerint kombinált használat esetén 206g/km a káros anyag kibocsátása, ami csak ezzel a napi 50 km-es távon is éves szinten számolva 2 678 kg káros anyaggal "ajándékozza" meg a természetünket. Ezzel szemben a fenti példában megjelölt Tesla 0g kibocsátást produkál, amivel jelentősen kíméli a környezetünket és a városban lakó emberek egészségét.