MERCEDES-BENZ

MERCEDES-BENZ

Németországból importált használt MERCEDES-BENZ márkájú járművek

Sokan egyenesen Karl Benzhez kötik az autózás kezdetét, hiszen hatalmas szerepet vállalt a robbanómotorok feltalálásában. Hagyatéka mára pedig az egyik legsikeresebb autógyár lett.


A Mercedes-Benz márkanév ma már egyértelművé teszi, hogy a csillagos emblémával jelölt járművekről van szó. A mai értelemben vett Mercedes a huszadik század elején alakult, ám alapítói már évtizedekkel azelőtt elkezdtek autókat gyártani. A német Gottlieb Daimler és Karl Benz útja elég kalandos volt, mire az általuk alapított cégeket végül egyesítették a nagyobb bevétel érdekében.
A két jóbarát
Gottlieb Wilhelm Daimler az elemi iskola elvégzése után egy fegyverkovácsnál dolgozott inasként szülővárosában, Schorndorfban. A vizsgamunka elkészítése után Stuttgartban folytatta tanulmányait, mely után egy támogatójának segítségével egy gépgyárban helyezkedett el, melyben egy idő után mozdonyokat kezdtek építeni. Daimlert azonban nem érdekelték a vonatok, így a gépészmérnöki diploma megszerzése után Angliába utazott, ahol többek közt hajógyártást is tanult. Ezután újra visszatért Németországba, ahol műszaki rajzolóként kapott állást. Pályája szépen haladt előre, egyre nagyobb beosztásokban dolgozott, ráadásul időközben meg is nősült.

Amikor egy reutlingeni gyárban tevékenykedett, 1865-ben találkozott az árvaként felnőtt, ám igen tehetséges Wilhelm Maybachhal, akivel rögtön szoros barátságot kötött. Három évvel később műhelyigazgató lett egy karlsruhei üzemben, ahová Maybachot is magával vitte, mert szeretett vele együtt dolgozni. Időközben Wilhelm Maybach is jóhírű szakemberré vált, így 1872-ben Nikolaus Otto gázmotorgyárában kapott állást, ahová Daimler is követte őt. Itt közösen dolgoztak az Otto-féle technológiával, melynek eredménye egy négyütemű kompresszor lett. Daimler kisebb tömegű motorok készítését szorgalmazta, melyek világítógáz helyett már benzinnel üzemelnének. Otto azonban ellenezte a törekvéseit, vitájuk pedig oda torkollott, hogy 1882-ben Daimler kilépett a cégtől, jóbarátja pedig vele tartott.
Ketten saját kisműhelyt nyitottak, ahol elkezdték a négyütemű motorokkal folytatott kisérleteiket. Továbbfejlesztették Otto elképzelését és egy gyors, robbanásszerű égéssel működő, izzócsöves gyújtási rendszerű hajtóművet terveztek, mely 100 köbcentis volt, és az addigiaknál nagyobb fordulaton is működőképes volt. A találmányt Daimler levédette, ám Otto beperelte őt, mivel úgy érezte, ellopták az ötletét, melynek alapján az új hajtóművet tervezték. A bíróság végül Daimlernek adott igazat, mert az ő konstrukciójában gyors volt a begyulladás, ez megkülönböztette Otto szerkezetétől. Az addigi 120-180 fordulaton működő hajtóművek helyett Daimler gépe 800-on pörgött, mely hatalmas eredménynek számított!
A tehetséges feltaláló
Karl Friedrich Benz tíz évvel Daimler után született, kezdetben fotózásból és órák javításából gyűjtött bevételt. Több fémipari vállalatnál szerzett tapasztalatai után 1871-ben megalapította saját műhelyét, ahol gépekhez szükséges alkatrészek gyártása mellett egy kétütemű motor fejlesztésén dolgozott, mellyel 1879-ben el is készült. Az alkatrészüzlet eleinte nem ment jól, így befektetők segítségével Gasmotoren-Fabrik Mannheim néven részvénytársaságot alapított. Mivel csak öt százalék tulajdonrésze volt, partnerei egyre nagyobb befolyást akartak rá gyakorolni, így elhagyta a társaságot, és két barátjával új céget hozott létre.

A kezdetek
Daimler és Maybach időközben elkészített egy 264 köbcentis, egyhengeres motort, melyet egy favázas biciklibe építettek be, mely ezáltal 12 km/órás sebességet ért el. Benz viszont már több személynek is megfelelő, háromkerekű járművet épített 1886-ban, melyet egy 954 köbcentis blokk hajtott. Ezt le is védette, így ez számít az első, működő belsőégésű motorral szerelt gépkocsi. Ettől Daimler sem akart lemaradni, így nem sokkal később megépített egy robbanómotoros hintót, mely forgózsámolyos kormányzást kapott, így ez lett a világ első négykerekű „autója”.

Nem csak szárazföldi járművekbe építették a robbanómotorokat, hiszen a Daimler hajtóműveket csónakokba és léghajókba is szerelték. Egy idő után pedig tűzoltókocsikba is betették az 1 lóerő körüli motorokat. A költségek viszont egyre csak nőttek, így Daimler partnereket keresett. rövid időn belül meg is találta őket, Max Duttenhofer és Wilhelm Lorenz közreműködésével 1890-ben megalapította a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) társaságot. Mivel egyforma értékű tőkét fektettek be, így azonos részesedésük volt. Ugyanakkor nem minden alakult Daimler elképzelései szerint, hiszen Maybach nem nyert felvételt az igazgatótanácsba, és a szerződési feltételeivel sem volt elégedett annak ellenére, hogy főmérnökké nevezték ki. Éppen ezért egy év múlva elhagyta a céget, melynek következtében Daimler is átértékelte a dolgokat. Titokban megegyeztek egymással, hogy közösen dolgoznak a fejlesztéseken Maybach házában, és el is jutottak több szabadalomig.
A DMG nem termelt profitot, így Daimler részesedését partnerei megvásárolták, őt pedig leváltották igazgatói posztjáról. Egyszerű részvényes lett, a cég pedig csőd közeli állapotba került. Csak úgy menekülhetett meg a vállalat, ha Daimler részvényeit és találmányainak jogait eladja tulajdonostársainak, és a feltalálónak fontosabb volt a hírneve, mint saját anyagi nyeresége, így belement az üzletbe és kilépett a vállalatból.
Benz és csapata ekkoriban már sikeresen kiépített egy képviseletet Franciaországban, akár húsz lóerős modelleket is lehetett tőlük vásárolni. Az 1894-ben bemutatott Velociped típus olyan sikeres lett, hogy 1200 darab kelt el belőle, mely akkoriban hatalmas mennyiségnek számított! Benz cégében megfordult egy fiatal mérnök is, akit August Horchnak hívtak, és később a nagy rivális Horch és az Audi márkák megalapítása is hozzá köthető.

A név születése
Egy Emil Jellinek nevű kereskedő megállapodott Daimlerrel, hogy ő lesz a gyártó monacói értékesítője. Mivel Jellinek versenyeztetett is Daimler modelleket Mercedes néven (a lánya után), így a Daimler beleegyezett abba, hogy ezzel a megnevezéssel forgalmazza modelljeit. Ezután kizárólagos elosztói jogot kapott a kereskedő Franciaországban, Belgiumban, az Osztrák-Magyar Monarchiában és Amerikában is. Gottlieb Daimler ezt viszont már nem élte meg, ugyanis 1900-ban elhunyt.
A Daimler-Mercedes modellek egyre jobbak és sikeresebbek lettek, már kompresszoros kivitelek is készültek. Az 1920-as évek közepén a Mercedes kezdeti időszakának legfontosabb eseménye következett be. A korszak nehéz piaci helyzete, valamint a Ford és az Opel által alkalmazott futószalagos technika nyújtotta előny miatt a Daimler és a Benz arra a döntésre jutott, hogy érdemes egy fúziót megvalósítaniuk. Egy lassú folyamat végén 1926-ban megállapodtak a felek, és létrehozták a Daimler-Benz AG-t, melynek közös márkajele lett a háromágú csillag. A vállalat főhivatala Berlinbe került, a felügyelőbizottságban pedig olyan intézetek voltak, mint a Deutsche Bank vagy a Commerzbank. A személyautók gyártása Untertürkheimben, a teherautóké pedig Gaggenauban folyt.
A nagy világválság problémái
Az egyesülés jó hatással volt az eladásokra, az 1929-es gazdasági válság azonban a csillagos gyártót is érzékenyen érintette. Optimalizálni kellett a termelést, ez pedig leépítésekkel járt. Egységesíteni kellett az alkatrészek minőségét, és mivel volt elegendő gép ezek legyártásához, így megszüntették az együttműködést az alvállalkozókkal. A nagy teljesítményű típusok helyett a takarékosabb üzemű modellek kerültek előtérbe, a válság ugyanis a vásárlókat is nagyban befolyásolta.

A teherjármű-gyártás is szerves részét képezte a Mercedes piaci modelljének, melyekben az újabb konstrukciójú dízelmotorok már jól működtek. Ideje volt, hogy a technológiát a személyautókba is átültessék, így az 1936-os Berlini Autókiállításon bemutatták a 260 D típust, melyben egy 2545 köbcentis, Bosch befecskendezős dízelmotor dolgozott 45 lóerős teljesítménnyel. Ezzel a világ első sorozatgyártású autója volt, melybe gázolajos hajtóművet szereltek!
A világháború nehézségei
A háború közeledtével Hitler átszervezte a nehézipart is, és sok más gyártóhoz hasonlóan a Mercedesnél is csökkentették a polgári piacra való termelést, és többnyire a hadsereg számára gyártottak. Különböző tankok, terepjárók, hajó- és repülőmotorok készültek, emellett egy új üzem is épült Genshagenben. Továbbra is az volt a cél, hogy az alkatrészeket minél jobban szabványosítsák, ezzel növelve a termelékenységet és csökkentve a kiadásokat. A világháború kitörésével azonban egyre szűkült a személyautó-piac, mígnem az ilyen jellegű termelést állami utasítása teljesen leállították.
A vészterhes időszak után az ’50-es évek elején megjelentek a V jelzéssel ellátott teherszállító járművek, melyek számos kivitelben készültek. Mentőkocsik, platós áruszállítók és dobozos furgonok egyaránt szerepeltek a kínálatban, az eladott darabok többsége pedig dízelmotoros volt. Szintén ehhez a korszakhoz köthető az ún. pontonkarosszéria elterjedése, mely a lámpákat és a sárvédőket egybe integráló felépítményt jelentett. Az első ilyen modell a Mercedes kínálatában a 180-as volt, melyet 1953-ban mutattak be. Ezzel a módszerrel könnyebb lett a formaterv alakítása, csökkentek az autók légellenállási együtthatói, továbbá a belső térkínálat is jobb lett.

A szárnyas csodagép
Az 1952-es Carrera Panamericana versenyre készült a 300 SL típus, melyben a Daimler-Benz akkori amerikai importőre, Maximilian Hoffmann nagy potenciált látott, így a sorozatgyártású kivitel elkészítését szorgalmazta. A gyártó hallgatott a megérzésére, így 1954-ben a New York-i Autószalonon be is mutatták a sirályszárnyas kupét. Az egyedi ajtókiképzés nem elsődlegesen vásárlócsalogatásból került, hanem mert a magas küszöbök miatt ez volt az egyszerűbb konstrukciós megoldás. 
A kupét három évig gyártották egy háromliteres, 215 lóerős motorral, mely a gyártó történetében először készült sorozatgyártásban közvetlen befecskendezéssel. Az 1957-es Genfi Autószalonon aztán bemutatták a roadstert is, mely a keménytető hiánya miatt már hagyományos ajtókiképzéssel készült. Ezt a típust hat éven át készítette a Mercedes, a gyártás befejezésével pedig lezárult egy korszak, hiszen ez volt az utolsó olyan modelljük, mely nem önhordó karosszériát kapott!
Újabb bővítések
A folyamatos fejlődés a tesztelésben is jelen volt, így 1956-ban megnyitották az Untertürkheimben felépített próbapályát. A nagy sebességnél való kísérletekhez azonban nem volt megfelelő, így 1967-re kibővítették egy gyorsasági szakasszal, melynek híres eleme a 90 fokos dőlésszögű Steilkurve kanyar. Szintén ebben az időszakban szereztek egy új területet Hedelfingerben, ahol felépítettek egy gyáregységet. Az 1958-as évben megvásárolták az Auto Union céget, ám végül mégsem vették igazi hasznát az üzletnek, így továbbadták a Volkswagennek. Néhány év múlva új üzemegyüttes építésébe kezdtek Wörthben, ahová aztán a tehergépkocsi-gyártás központját helyezték. A kapacitásbővítésekkel a Daimler-Benz az Európai Közösség legnagyobbja lett a haszongépjárművek termelésének tekintetében.

A Maybach-Motorenbau GmbH és a Mercedes-Benz Motorenbau GmbH egyesítése 1966-ban történt meg, három évvel később pedig az MAN vállalattal egyesítették a nagygépekbe készített dízel- és repülőgépmotor részlegüket.
A következő generációs kupék és terepjárók
Az állólámpás limuzinok után 1971-ben érkezett a 350 SL roadster, mely a pagodatetős 280 SL-t váltotta. A párnázott műszerfala és a süllyesztett kapcsolói nagy előrelépést jelentettek az utasbiztonság területén. Kezdetben a 200 lóerős, 3,5 literes V8-assal kínálták, melyet a 280 SE modellből emeltek át a roadsterbe. Nem sokkal később a kupét is piacra dobták 350 SLC néven, mely növelt tengelytávjának köszönhetően akár négy utasnak is kényelmes helyet biztosított. 
A katonai járművek gyártásában szerzett tapasztalatokat igyekeztek a személyautók készítésénél is felhasználni, 1972-ben pedig úgy döntöttek, hogy a Steyr-Daimler-Puch program keretében terepjárót kezdenek fejleszteni. Ennek gyártására Grazban építettek fel egy új üzemet, ’79-ben pedig bemutatkozott a G-osztály első szériája. Az injektoros benzinmotort egy 2,8 literes hajtómű képviselte, volt még hozzá kétféle dízelmotor és egy porlasztós egység is. Egyre bővült az évek során a motorkínálat, ráadásul többféle tengelytávval és felépítménnyel kérhették a G-Wagent a vásárlók.  

A nagy szedánok és a változó idők
Az 1979-es Frankfurti Autószalon egyik legnagyobb attrakciója volt a 126-os S-osztály. A továbbra is kategóriaformáló típust kezdetben négy benzines és egy dízelmotorral kínálta a gyártó. Nagyon figyeltek a biztonságra, addig nem tapasztalt értékeket sikerült produkálnia a törésteszteken az S-limuzinnak. Később megérkeztek a 3,5 és 8 literes V8-as motorok a kínálatba, 1985-ben pedig egy ráncfelvarráson is átesett a modell. A katalizátorok szériafelszerelésként kerültek a járművekbe 1986-tól, mellyel megfeleltek a friss környezetvédelmi előírásoknak.
Az olajválság hatására, és az egyre szigorodó környezetvédelmi normák miatt terítékre került, hogy a gyártó szerepeltesse magát a középkategóriában. A W 201-es széria 1982-ben mutatkozott be, és a riválisaihoz képest sokkal takarékosabb volt, köszönhetően az áramvonalas karosszériának és a modern anyagok felhasználásának. Egyik legérdekesebb kivitele a 190 E 2.5-16 Evolution II sportgép volt, melyet egy 16 szelepes, 2,5-ös blokk hajtott. A mindössze 502 példányban gyártott sportkocsi végsebessége 250 km/óra volt, a Cosworth-el közösen fejlesztett 190-es DTM versenyautó pedig szerepelt is a német túrakocsi bajnokságban.
A 190-es modellek tizenegy éven át készültek, 1993-ban pedig eljött az ideje az utód megjelenésének, ez pedig a W 202-es lett. Az új C-osztály három felszereltségi szinttel volt elérhető, és mindegyik modellben az alapfelszereltség részét képezték a légzsákok, a központi zár és a szervokormány. Kezdetben három benzinessel és három dízellel volt kérhető, három évvel később pedig megjelent a kombiváltozat. Az 1997-ben bemutatott C43 AMG és a következp évben debütáló C55 AMG modellek jelentették a csúcsot, ez utóbbi 347 lóerőt produkált.

Mercedes – az új roadster színre lép
A 210-es E-osztály következő szériájának bemutatása után a csillagos márka szakemberei úgy gondolták, ideje egy friss roadsterrel berobbanni a piacra. Éppen ezért be is mutatták az SLK tanulmányautót a ’94-es Torinói Autókiállításon, két évvel később pedig szintén Olaszországban a szériamodellt is debütált. Nagy sikernek bizonyult a vadonatúj típus, hiszen a jelentős kereslet miatt hatszáz új dolgozót vettek fel a brémai üzembe. A nyitható keménytetejű típusban kompresszoros motorok dolgoztak, és itt alkalmazta először a Mercedes az új defektjavító technológiáját. Ennek segítségével a kerékbefújt hab eltömítette a lyukat, melynek köszönhetően az autó elgurulhatott a legközelebbi szervizig.
A kisbuszok és SUV-k világában
Az 1996-ban bemutatott új V-osztály hétszemélyes kialakítása rendkívül praktikus volt nagyobb családok számára, ráadásul az összes üléshez hárompontos biztonsági öv tartozott, mely nagyban hozzájárult az utasok megfelelő védelméhez. Érdekesség, hogy a V 280-as típusban a Volkswagen által gyártott VR6-os motor dolgozott, melyhez szintén a wolfsburgi gyártótól származó négysebességes automatát kapcsolták. A benzines modellek mellett takarékosabb dízelekkel is kérhették a vevők a kisbuszt.
A Mercedes igyekszik a legtöbb esetben lépést tartani a piaci trendekkel, sok esetben pedig új szegmenseket nyit meg. Az 1996-os Detroiti Autószalonra is nagy dobással készült, hiszen tanulmányautó formájában bemutatta az M-osztályt. A szériakivitel egy évvel később érkezett, mellyel egy új éra kezdődött a gyártónál. Itt kezdték el ugyanis alkalmazni az „M” jelzést a hobbiterepjárókhoz, melyeket kezdetben egyetlen motorral, a 3,2 literes V6-ossal kínáltak. Az akár hétüléseskéknt is használható ML-ek nagy sikert arattak, az első generációt egészen 2005-ig gyártották.

A kisautók mezőnyében
Ahogy egyre haladt az idő, a vásárlói igények is változtak. A felmérések azt mutatták, hogy lenne kereslet egy kisebb méretű Mercedesre, melyet a nagyvárosi forgatagban is jól lehet használni.  A tervezők így megalkottak egy koncepciót, melyet 1993-ban be is mutattak A 93 néven. Az újdonság erejével hatott a szokatlan formatervű kisautó, mely a bevett rendszerrel ellentétben fronthajtású volt. A hosszas felvezető után végül ’97-ben debütált az újdonság, mely a riválisokat megszégyenítő technikai tudást vonultatott fel. A szendvicsszerkezetű padlólemez kompakttá tette a járművet, melyben nagy belteret tudtak kialakítani. Nem sokkal azonban az értékesítés megkezdése után kitört a botrány, egy svédországi teszten ugyanis felborult egy A-osztály, melynek híre akkora port kavart, hogy a gyártást is leállították a Mercedesnél. Visszahívták az érintett modelleket és kijavították a futómű hibáját, ráadásul az egész szériában alapfelszereléssé vált az ESP menetstabilizáló.
Az ezredforduló átalakulásai 
A klasszikus járműveik restaurálására és árusítására Fullbachban alakítottak ki egy telepet 1993-ban, mely a konszern összes modelljével foglalkozott. Egy évvel később felvásároltak egy buszgyárat, és EvoBus GmbH néven kezdtek termelni. A márka történetének egyik mérföldkövéhez 1998-ban érkeztek el, amikor az autógyártás ötödik legnagyobb konszernjét, a Daimler-Chrysler vállalatot létrehozták. A fúziónak jelentős szerepe volt a Mercedes piaci pozíciójának erősítésében, ráadásul az amerikai vásárlókat is könnyebben elérték így. Az együttműködés pedig egészen 2007-ig tartott. A Swatch óragyárral közösen alapított Micro Compact Car AG 1997-től elkezdte gyártani a Smart kisautókat, melyek máig a városi szupermini kategória meghatározó szereplői.
A különböző kategóriákban ringbe szálló szedánok folyamatosan frissültek, ez jelentette a fő bevételi forrást, ám a Mercedesnek hamarosan elő kellett rukkolni valami ütős konstrukcióval, hogy felhívja magára a figyelmet. 
Nem is váratott magára sokáig a meghökkentő konstrukció, hiszen 2003-ban bemutatkozott az ’50-es évek legendás sportautóját idéző SLR kupé. A McLarennel közösen fejlesztett, karbonszálas monocoque vázzal rendelkező sportkocsiban az SL 55 AMG-ből származó 5,5 literes V8 dolgozott 626 lóerővel. Ehhez egy ötfokozatú automata váltót kapcsoltak, a megfelelő lassulásról pedig kerámia fékek gondoskodtak. A híres pilóta, Sterling Moss tiszteletére érkezett 2009-ben az SLR különkiadása, mely tető és szélvédő nélkül készült, formaterve pedig még az alapmodellnél is bámulatosabb volt. A mindössze 75 példányban gyártott típus 650 lóerős volt, 0-ról 100-ra pedig 3,4 másodperc alatt gyorsult fel!

Újabb típusok a porondon
Az alsó kategória további jelentős potenciált tartogatott magában, így 2005-ben bemutatkozott az A-osztály nagytestvéreként a B jelű miniegyterű. Szintén ebben az évben az M-osztály alapjaira építve porondra lépett a nagymérető R-osztály, mely egy tágas családi egyterűt képviselt. Egy évvel később újabb SUV-val rukkolt elő a Mercedes, a GL terepjáró akár hétüléses verzióban is elérhető volt. Ahogy változtak a piaci trendek, egyre kompaktabb szabadidőautókra volt szükség, így 2008-ban bemutatták a GLK-t, mely a legkisebb hobbiterepjárójuk volt a kínálatban.
Az SLR után 2009-ben újabb legenda tért vissza modern formában, hiszen a sirályszárnyas 300 SL mintájára bemutatkozott az új SLS kupé. Az AMG által fejlesztett modellben egy 6,2-es V8 dolgozott 571 lóerővel, később pedig a puhatetős változat is készült belőle. A második generációs CLS kupé testvérmodelljeként bemutatkozó CLS Shooting Brake 2012-ben új kategóriát teremtett a kombi-kupé megjelenésével, mely azóta is a piac vezető modellje. A kínálatot tovább bővítette az évek során a GLE kupéterepjáró, a kompakt kategóriás CLA és az X-osztályos pickup.
A Mercedes a személyautókon túl és a versenyeken
A csillagos márka erejét mutatja, hogy már a kezdeti évektől számítva több ágazatban is jelen volt. Az teszi a világ egyik legnagyobbjává, hogy a személyautók gyártása mellett számos más területen alkalmazza tudását. A tehergépek mellett kamionok, munkagépek, rakodógépek, tűzoltóautók, különböző speciális katonai járművek és persze a buszok is a kínálat részét képezik.
Egy autógyártónak az egyik legjobb reklámfelület a versenyeken való részvétel, hiszen ezzel gépeik erejét és technikai tudását csillogtathatják meg. Már az 1900-es évek elején különböző Grand Prix versenyeken szerepeltek nagy sikerrel, a túraversenyeken pedig az első világháború utáni ’30-as években egyeduralkodónak számítottak. A második világháború aztán nagy törést hozott a gyártó diadalmenetében, 1954-ben azonban már a Forma-1-ben is szerepeltek. A 300 SL ezalatt sorra nyerte a versenyeket, Le Mans-ban és a Nürburgringen is diadalmaskodott többek közt. A raliba is viszonylag hamar beszálltak, már 1952-ben győzött a csapat a Monte Carol-ralin. Az F1-be aztán némi kihagyás után 1993-ban tértek vissza, és olyan nevek versenyeztek Mercedes színekben, mint a finn Mika Hekkinen vagy a német Michael Schumacher. 2018-ra a gyártó F1-es mérlege 5 konstruktőri és 7 versenyzői világbajnoki cím.

A klasszikus értelemben vett reklámokat sem hanyagolták el, elég csak a néhány évvel ezelőtt nagy port kavaró Magic Body Control reklámjukra gondolni, ahol csikréken szemléltették, mennyire stabilan suhan az S-osztály az utakon. Rengeteg Hollywood-i szerepet is kaptak az egyes Mercedes modellek az idők során, a James Bond filmek mellett a Másnaposokban vagy a Csúcshatásban is szerepelt egy-egy látványos típus.
A Mercedes Magyarországon
Hazánkban már az 1900-as évek fordulójától forgalmazták a Mercedes gépjárműveket, minden évben egyre többet adtak el belőlük. Egy évszázaddal később pedig úgy határozott a Daimler AG vezetése, hogy Kecskeméten létesít gyáregységet, melynek alapkövét 2009-ben rakták le. Az autók összeszerelése 2012-ben kezdődött, az első modell a B-osztály volt. Egy évre rá jött a CLA, majd pedig ennek Shooting Brake kivitele. A Mercedes szoros kapcsolatban áll a Kecskeméti főiskolával, ahol támogatja a fiatal mérnökök képzését az utánpótlás jegyében.

 

Válasszon a mobile.de használt MERCEDES-BENZ kínálatából magyar nyelven és bízzon ránk minden mást.

Ön garantáltan egy prémium minőségű használt autót vehet majd át telephelyünkön.

Hogy miért vagyunk ebben biztosak?

Garancia

Öt lépésben, gondosan ellenőrzött előéletű, prémium német MERCEDES-BENZ autóink garanciát jelentenek az Ön gyors és pontos kiszolgálására.

Egyszerű

Keressen magyar nyelven!
A mobile.de hivatalos magyar partnereként kényelmesen kereshet prémium MERCEDES-BENZ kínálatunkban.

Átlátható

Nincs rejtett költség, egyéb díj, se váratlan meglepetés. Minden tevékenységünket ISO 9001 minősítés szerint végezzük - az Ön biztonsága érdekében.

Legfejlettebb kereső

Hirdetéseinkben az autó részletes technikai adatai (méret, fogyasztás és minden egyéb) is megismerhetőek és kereshetőek!