Küzdelem a százalékokért

"Elektromos autóké a jövő" hallgatom ezt minden alkalommal, amikor Sebestyén Istvánnal, a MAVAK főtitkárával beszélek. Kíváncsi voltam...

zoeee_1

Néhány napja a Magyar Villanyautó Klubtól kipróbálásra kaptam egy Renault Zoe-t. Amikor Sebestyén István, a Villanyautó Klub főtitkára először beszélt nekünk az autóról, őszintén meg kell mondanom, hogy utána be kellett írnom a Google-be, mi is ez pontosan. A franciák a 90-es évek vége óta kísérleteznek elektromos autókkal. Eleinte kisautóikba, például a Citroen Saxo-ba szereltek tisztán elektromos meghajtást, Ők már akkor elkezdtek gondolkodni arról, hogy mi a következő meghajtási, energiatárolási és felhasználási irány a gépjárműiparban. Teljesítménye egy ilyen kisautónak akkoriban egy Trabantéval vetekedett, és normál használati viszonyok között a hatótávolsága kb. 80-100 km volt. Töltési ciklusa hosszú volt a kezdetleges megoldások és töltési lehetőségek miatt. De visszatérve a Zoe-hoz, mikor először megláttam, egy pillanatra azt gondoltam, na ez az, igen, itt van végre egy jól kinéző, kerek, modern megjelenésű elektromos kisautó. A Nissan rendelkezik még a kategóriában hasonló modellel (Nissan LEAF), de az rettenetesen formátlan, nem is tudom, milyen jelzőt használjak rá.

SAM_4239

Miután a belsejét is szemügyre vettem, az érzés tovább fokozódott bennem… Tényleg készen van? Jó „pacek”, tuti belső tér! Mivel tisztában voltam az elektromotor teljesítményadatival, szemeim előtt már csak az lebegett, hogy ha csak néhány napra is, de részese lehetek valami szuper dolognak, új és érdekes vezetési élménynek. Az autót István adta át, és mielőtt elengedett volna a töltéssel kapcsolatosan tartott némi kiselőadást. „Ezt itt megnyomod, azt kinyitod, ezt idedugod, vársz, azt oda, vársz és vársz, majd ha villog akkor jó, ha nem, akkor újra az egész, de…” és folytatta a mondatot: „töltheted otthon, ELMŰ és CHAdeMO pontokon is. Otthon 220V-ról nagyjából 6 óra, a másik két lehetőséggel akár 1 órára is lerövidülhet a töltés.” Mondtam magamban, ezt én, mint a technikához valamelyest értő ember, még csak-csak megértem elsőre, de más, aki ablakmosót nem tud tölteni az autójába, annak lehet, hogy hiába mondta volna. Egyszerű válasszal lezártam az oktatás: értettem.

Az autó átvételkor 72%-on volt az akku töltöttsége. Az indulás teljesen sima volt. Egyszerű automataváltó kapcsoló van a gépben hasonló, mint bármely más automataváltós autóban. Kulcs a zsebben, mert ugye nem kell használni, elég ha nálad van, START gomb fékkel, lehúztam D-be, eddig sima, azután jön az érdekes….semmi. Nem történt semmi. Levettem a lábam a fékről és azonnal az automataváltó kúszónyomatékával elkezdett gurulni. A folyamat hasonlított egyes hibrid modellek indulásához, de ez valahogy teljesen más volt. Nem voltak reléhangok, még véletlenül sem indult be a benzinmotor, mint azokban, itt tényleg semmi nem történt. Majd amint a gázpedálba, vagy ahogy a szakértők hívják, nyomatékpedálra léptem, hogy haladjak, azonnal hallható lett az inverter sípoló hangja, amely a teljesítmény növelésével valamelyest erősödött. Gurulok, marhajó. Semmi hang, csak a kerekek menetzaja jött be, ugyan az egy kicsit erős volt véleményem szerint, de barátaim szerint ez csak azért volt, mert nem volt más hallható zaj út közben. Az autó egészen jól ment, teljesítménye a méretéhez képest jó volt. A villanymotor 85 le-t és 220 Nm forgatónyomatékot tudott leadni és villanymotor lévén ez már az első fordulattól rendelkezésünkre állt, nem kellett a magas fordulat hozzá. Hozzáteszem, ez a teljesítmény egy modern 1,6-os diesel motor teljesítménye körülbelül. Miután beérkeztem az irodámba, a töltöttsége 65%-ra csökkent, kb. 15 km alatt.

SAM_4230

Elkezdtem aggódni, hogy a töltés túl gyorsan fogy, de ez egy sima beidegződés volt tőlem, egy szimpla félelem, hogy haza kell érnem vele, mert ha ez a tank kiürül, nem lehet egy kannával pár perc alatt feltölteni. Később rájöttem, hogy azok a százalékok nem csökkennek olyan mértékben, ahogyan azt korábban gondoltam. Első utam hazafelé a spórolásról szólt, amúgy is dugó volt, csak lassan lehetett haladni. Eközben alaposan szemügyre vettem az autó belső terét. Ülés és kormány pozíciója jó, kissé már buszos jellegű (magasan ülő), de nem rossz helyzetű. Egyes helyeken a Renault konszern egykori polcos cuccai találhatóak meg, kezelőszervei, ajtónyitó kallantyúja és több dolog is ezek közül származik. Nyilván próbálta a gyártó a költségeket alacsonyan tartani, mert az akkumulátor ára mellett jelenleg nehéz jó és olcsó, tisztán elektromos autót gyártani. Navigációs rendszere, meg úgy általában véve az egész autó elektromos extrái jól működtek, rendben voltak, kézre estek, gyorsan követték a kiadott parancsokat.

Mire hazaértem, az autó túl volt néhány határozott kigyorsításon, lendületes haladáson, érdeklődő barátok „nyúzásán” és a töltöttségi szint ekkor alig volt kevesebb mint 40%, pedig használtuk rendesen, próbálgattuk, mi vár ránk a jövőben. Érdekes volt a regeneratív fékezés, ami azt jelenti, hogy elsősorban az elektromos motorral fékez, mégpedig úgy, hogy az áramot termel és tölt vissza az akkumulátorba. Minél erősebben nyomjuk a fékpedált, annál nagyobb mennyiségben teszi ezt, természetesen az üzemi fék hatása mellett. Karosszériáját is alaposan megnéztük, hibákat, olcsó megoldásokat keresünk és találunk is szép számmal. Vékony lemezek, egyszerű megoldások köszöntek vissza ránk elég sok helyről, de hát az akku nehéz és drága, valahol kompenzálni kellett. Hazaérkezésem után jött a töltés. Hálózatról 220V használatával, sima villásdugós konnektorról töltve a hiányzó 60% kb. 7,5 óra alatt töltődött fel, számításom szerint kb. 700 forintból. Itt egy gondolat erejére kitérnék arra, hogy ezzel a 60%-nyi töltöttséggel, áltagos használat mellett kb. 110 km-t lehet megtenni, tehát átszámolva kb. 2l / 100km a fogyasztása... István elmondása szerint az autó elején töltőnyílás kinyit, konnektorba villásdugó bedug, vár, villog, autóba ellenoldala a kábelnek bedug, vár, vár, majd sípolás, ez az egyik hallható jelensége a töltésnek. A folyamat elsőre sikerült, pedig István többször hangoztatta, hogy elsőre nem biztos a siker… újra meg kell próbálni, mire elindul a töltés, nekem elsőre elindult. Az inverter sípolása azonban számomra meglepően hangos volt. A lakásban is lehetett hallani, később a környék összes macskája a kocsi mellett vergődött, nem tudom mit hallottak ki belőle… Egész éjjel ment, reggelre 100% fogadott.

Untitled-2

Irodámba menet az M0-áson járok, köztudott, az elektromos autók egyik legnagyobb ellensége a légellenállás, ami 100 km/h felett exponenciálisan növeli a fogyasztást. Sebaj, 100%-ot ír a töltöttség jelző, hajrá! 25 km-re van az iroda a házunktól, ennek 90%-a az M0-ás, amit 120 km/h-val tettem meg. Reggel volt, némi fűtés is elfért még + világítás. Eredmény: maradt a 25 km-es út után 81% az autóban, ami szerintem jó eredmény. A tempót minden további nélkül tartotta (valamivel többet is), az autó alkalmasnak bizonyult számomra a mindennapi ingázásra. Napközben kb. 25 km-t mentem vele, majd haza szintén az M0-áson hasonlóképpen haladva tettem meg az utat, mint reggel befelé. Mire hazaértem, 49%-on volt az autó. Tehát szinte kibírt volna még egy napot, de nem kockáztat az ember, este tölt. Az elkövetkező pár napban hasonlóképpen használtam az autót, és azt a megállapítást tettem, hogy megfelelő irányban feljődik a szektor és mára már igazán jó alternatívát kínál a városi és elővárosi autózáshoz.

A cikknek azt a címet adtam, hogy küzdelem a százalékokért. Ezt úgy értettem, hogy a százalékok ennek az autónak a létjogosultságát hivatottak megállapítani. Százalék, hogy spórolok-e (vételár, üzemeltetési költség), százalék, hogy mennyit tudok még menni, százalék, hogy mennyit is ér valójában, mennyit fog a jövőben érni használtan, stb. Az autó ára 3 évesen 32 000 km után 3,8 mHUF akkumulátorral. Újonnan kb. 7-8 millió HUF akkumulátor nélkül, az első körben bérelhető hozzá, mert olyan magas az ára, hogy ha meg kéne venni, abszolút zéró lenne a közönsége ennek a témának. Költségeket lehet vele faragni, gondolok itt az üzemanyagra, adókra, parkolási díjakra, de az ember egy új, eddig nem ismert problémával szembesül: a százalékok figyelése, a töltés folyamat és összességében egy, még ismeretlen technológia buktatóit. Ellenben akit ez nem zavar, az egy olyan innovatív dolgot fog használni, melyet jelenleg a társadalom szinte 0%-a használ, tehát más tud lenni. Élvezni tudja a villanymotor sajátos erejét, a jövőbe mutató alakzatokat és formákat, természetesen a járókelők és sofőrtársak pillantásait az utcán (a zöld rendszám igazán feltűnő). Az ilyen eszközök használatával az ember elmondhatja magáról, hogy valóban más felfogás alapján él, tesz a természetért, a jövőért, gyermekeinkért, a kérdés azonban csak később fog eldőlni, valóban megérte-e így vagy úgy…százalékokban.

Ajánlott cikk

Nissan Leaf bérlet