Létrehozva: 2016-10-13 13:55:00

Tesla Model S – élménybeszámoló egy kedves ügyfelünktől

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

2016. márciusában vásárolt nálunk Gábor egy Tesla Model S típusú járművet és nemrég kaptunk tőle egy részletes leírást a megélt élményeiről. Gábor, ezúton is köszönjük, hogy megírtad a tapasztalataidat!


Először is autót férfiember nem racionális döntés eredményeképp vesz. Ilyen autót legalábbis biztosan nem. Ugyanakkor szerintem érdemes elkezdeni számolgatni, sokan talán meg fognak lepődni. Céges autó esetén pláne, mert ugye sem cégautó adó, sem teljesítményadó (gépjárműadó) nincs az elektromos autókra, hogy a nyílt végű pénzügyi lízing előnyeit már ne is említsem. Én addig jutottam az éjszakákon keresztüli számolgatással, hogy még szigorúan pénzügyi érdekből is megéri egy ilyen autót venni.

Nem sok cég foglalkozik használt Tesla behozatalával, és a teljes ügyintézés átvállalásával. Először a Magyar Autókereskedőházat hívtam fel: nagyon kedvesek voltak, mindenről részletesen tájékoztattak. Később személyesen is találkoztunk, szántak időt a bemutatkozó beszélgetésre bőven, és mivel nagyon pozitív dolgokat láttam-hallottam, rájuk bíztam az autó importját. Gyakorlatilag mindenben tudtak segíteni, a pontos felszereltség ellenőrzésétől és rengeteg részletfotótól kezdve a Casco biztosításig, a finanszírozástól a vizsgáztatásig és a teljes papírmunka előkészítéséig. Ez nekem óriási segítség volt, mert munka mellett ezeket nem tudtam volna elintézni. 

Tesla Model S

Végül kiválasztottam az autót, és több árcsökkenés után lecsaptam rá. Jellemző egyébként a német használtautó-piacra, hogy az eladó az autót szervizelve, új nyári gumikkal adta át, holott ez sem a hirdetésben nem szerepelt, sem ilyen igényem nem volt egyáltalán. Meglepett és jól esett ez az ajándék, a magyar piacon ilyet sajnos még nem tapasztaltam. Az autó nagyon gyorsan bejött az országba, vizsgáztatás, papírok, rendszám, és már át is vehettem az új mániám tárgyát.

Az átvétel után 2 kisebb gond adódott: az autót a tulajdonos (nagyon helyesen) Valet módban adta át a szállítónak, ezt viszont csak egy általa megadott kóddal lehet inaktiválni. Felhívtam Dánielt, mivel ők napi kapcsolatban voltak az eladóval, hogy kérjék el tőle a kódot. A számsort azonnal megkaptam, de mire visszamentem az autóhoz, a tulajdonos már törölte is a Valet módot. Hogyan is? Úgy, hogy az autó fő funkciói távolról is elérhetőek, egy mobil alkalmazás segítségével. Zárható-nyitható az összes ajtó, valamint a tetőablak, beállítható, hogy mikor fejezze be a töltést, megszólaltatható a duda, felkapcsolható a reflektor, és végül egy térképen látható, hogy hol van pontosan az autó. Ez utóbbi hasznos, ha egy nagy bevásárlóközpont parkolójában hagyjuk a kocsit, és nem emlékszünk, hogy a kenguru, vagy a vaddisznó sorban parkoltunk. Illetve ha ellopják, látjuk, hogy pontosan hol van az autó. De nem lopják el, a Teslák lopási statisztikái nagyon biztatóak. Mindegy, ha paranoiásak vagyunk, ránézhetünk percenként, hogy még mindig ott áll-e az autó, ahol hagytuk.

Tesla Model S

A másik probléma épp ennek a mobil alkalmazásnak a használatából adódott, pontosabban el sem tudtam kezdeni használni az appot, amíg a Tesla a "nevemre nem írta" az autót. Ebben is óriási segítséget nyújtottak Dánielék, miután heteken keresztül nem sikerült elintéznem az ügyet a Tesla ügyfélszolgálattal. Tulajdonképpen elintézték helyettem a dolgot, pár telefon, és rövid ügyintézést követően másnap használhattam is az appot. A Tesla ügyfélszolgálatról egyébként ezen kívül csak nagyon jó tapasztalataim vannak, de erről majd később. Végül is jogos, hogy ahhoz, hogy az autó felett távolról átvegyük az irányítást, rengeteg dolgot kell bizonyítanunk: legfőképpen a tulajdonjogot, de szükséges a régi tulajdonos lemondó nyilatkozata is. Ám ha egyszer engedélyezi a Tesla a hozzáférést, biztosak lehetünk benne, hogy másnak nagyon bonyolult, praktikusan lehetetlen lesz hozzáférni az autónkhoz. És akkor is a legidegesítőbb, amit megtehet majd, hogy néha távolról megnyomja a dudát.

Ezután kezdődött az autó valódi használata: mindennapi közlekedés munkába-haza, majd kisebb utak az országban, végül egy nyaralás Horvátországban. Mert az ember azért vesz ilyen autót, hogy használja. Furcsa, de többet járok vele, mint az előző autóimmal. Sokszor csak elmegyünk, teszünk a környéken egy nagyobb (50-100 km-es) kört, leugrunk vidékre egy koncertre, vagy a barátokhoz. Hazafelé szinte mindig kitérővel megyünk, gyakran kis utakon az autópálya helyett. 

A fogyasztás is kedvezőbb ilyenkor, mert míg autópályán 300-350 km körüli a hatótáv, 90-es tempónál akár 500-550 km-t is el lehet autózni töltés nélkül, még a 85 kWh-s akkumulátorral is. Töltőket még Magyarországon is viszonylag könnyen találunk, egy vidéki kiruccanás gond nélkül megtervezhető. Győr, Pápa, Zalaegerszeg, Pécs, Siófok, Tatabánya, Miskolc, Szolnok, Debrecen mind fel van szerelve CHAdeMO töltőkkel. Egyedül Szeged-Békéscsaba környéke nem áll jól, innen Temesvárig kell utaznunk gyorstöltőért. Ezeknél a töltőknél 1,5-2 óra alatt 0-ról 80%-ra tölthetjük az autót, már ha rendelkezünk az opcionálisan megvásárolható átalakítóval. De nyilván nem merítjük le az autót 0%-ra, így akár egy kávézás alatt is elég elektromosságot tölthetünk az akkumulátorokba, hogy folytathassuk az utunkat. 

Tesla Model S

Általánosan igaz, hogy elektromos autóval minden utat alaposan meg kell tervezni: lehetőség szerint essen útba több töltő is, és készüljünk fel arra is, hogy mások is épp akkor töltenek az oszlopokon, amikor megérkezünk. Rengeteg telefonos alkalmazás segít töltőt találni, illetve ezeken keresztül jelenthetjük, ha épp használjuk a töltőt. Így más időben értesülhet arról, hogy foglalt a töltő, és áttervezheti az útját. CHAdeMO-ból legtöbbször csak 1 fej van a magyarországi töltőknél, így ha más épp ott tölt, csúszásra is számítani kell. Nyugat-Európában sokkal jobb a helyzet, egyrészt a Superchargerek miatt, amelyek még a CHAdeMO-nál is 3-szor gyorsabbak, másrészt gyorstöltőket is gyakrabban találunk, 1 állomáson pedig akár 6-8 fej is lehet. Hátrány, hogy legtöbb esetben fizetősek: általában RFID-s feltöltőkártya kell a használatukhoz, amit előzőleg meg kell rendelni, és fel kell tölteni pénzzel. Ezután már gond nélkül működnek a töltők, de számítani kell rá, hogy míg Magyarországon a töltők 99%-a ingyenes, tőlünk nyugatra és északra sok a fizetős lehetőség. Jobb esetben vannak ingyenes töltők is, de azok biztosan jóval lassabbak, mint a fizetős társaik. Persze a töltési gyorsaság relatív. Ha valahol eltöltünk egy éjszakát, a fali konnektor is kisegít: reggelre megfelelő töltöttséget lehet elérni akár 220 volttal is.

Az autó gyorsulásáról sokan sok mindent elmondtak, én csak annyit emelnék ki, hogy nincs váltó, 1 sebességes az autó, így a "gázpedál" lenyomása után azonnal rendelkezésünkre áll a villanymotoroknál megszokott elképesztő nyomaték. Nincs gondolkodás, hogy milyen sebességbe váltson vissza, nincs turbónyomás felépülésre várakozás, csak nyomni kell, és repülünk. Lehet ezt piroslámpás gyorsulásra használni, de nekem azért fontos, mert ha pl. elnézek egy előzést egy autóúton, akkor nagyobb valószínűséggel be tudom fejezni biztonságosan a manővert, mint egy akár erősebb autóval, ahol esetleg még a váltással is elpazarlunk egy ilyen esetben nagyon értékes néhány tizedmásodpercet. 

Eszetlen száguldozásra a szerpentinen, vagy pályanapon a Hungaroringen mégsem alkalmas az autó, leginkább a teljesen alumínium karosszéria ellenére is nagy összsúlynak köszönhetően. Emiatt egyébként érdemes a gumik fokozott kopására is számítani.

Tesla Model S

Meglepő amúgy, de az autó egyáltalán nem csábít száguldásra, sőt, minden kis apró megoldás takarékosságra sarkallja az embert. Az elsőre meglepő erejű motorfék, ami a visszatöltést erőlteti minden pillanatban, ha nem nyomjuk a pedált, vagy a szinte minden esetben valamelyik műszerfalon látható fogyasztási görbe, amely kíméletlenül emelkedik, ha rálépünk a pedálra, vagy csak az apró piktogramok a részletes fogyasztási statisztikáknál, amelyek mind arra céloznak, hogy sokat fogyasztunk. Közben átszámolva 2-3 literes fogyasztással közlekedünk egy 5 méteres, 7 személyes, 400 lóerős autóval.

A legjobb fogyasztás csökkentő módszer a tempomat használata, melyet az Autopilottal kiegészítve pihentető, és olcsó autózásban lehet részünk. Persze ez egy béta állapotú szoftver, így ha nem figyelünk rá egyáltalán, könnyen összejöhet egy pár millió forintos kár, ha épp az Autopilot téved, és nem korrigálunk időben. Az Autopilot csak segít a vezetésben, alapvetően egyelőre autópályára alkalmasabb, bár én a városban is használom. Meglepően hatékony egyébként még a kis falvak alig felfestett útjain is, de nem képes minden helyzetet kezelni, így nem szabad teljesen magára hagyni. Folyamatosan fejlesztik mind szoftveresen, mind hardver oldalról ezt a funkciót is, de messze van még a teljesen önvezető autó.

Ha már fejlesztés: kb. havonta letölti magának az autó az új firmware-t, mely gyakorlatilag az összes részegység vezérléséért felel, a guminyomás érzékelésétől az ESP finombeállításáig, az ajtó nyitás részletes beállítási lehetőségeitől a motorosok felismeréséig és kijelzéséig. Ezek a frissítések legtöbbször csak apró hibajavításokat tartalmaznak, melyek részleteiről a Tesla csak a legritkább esetben tájékoztat. Azt mindenki sejti, hogy az Autopilot algoritmusa folyamatosan fejlődik, vagy hogy az új Model X gyerekbetegségeit folyamatosan javítják, de van, hogy a változások egészen komolyak, pl. a képernyők elrendezésének, betűtípusainak változtatása, vagy ilyen volt magának az Autopilot funkciónak a megjelenése.

Tesla Model S

Ebből is következik, hogy az autót több számítógép, és ezek összekapcsolódó szoftverei vezérlik. Mint minden számítógépnek, ennek az autónak is lelke van. Néha teljesen érthetetlen hibaüzenetekkel örvendezteti meg a tulajdonos, melyek szerencsés esetben ahogy megjelentek, másnapra nyom nélkül el is tűnnek. Minden esetben hasznos a műszerfal és a kijelző, vagy akár az egész autó újraindítása, ezek sok problémát megoldanak.

Ha mégsem, akkor a szervizben nagyon szívesen segítenek, legtöbb esetben távolról, telefonon. Mindenki nagyon kedves és készséges a vonal túlsó végén, volt, hogy engem háromszor is visszahívtak, mert épp nem tudtam fogadni a hívást. Nem azt mondom, hogy nyugat-európai szintű a kiszolgálás, mert annál is jobb.

Összefoglalva, az autó zseniális, az elektromos autózás a legjobb újítás az autóiparban hosszú idő óta, a Teslával töltött idő minden percét élvezem. Valószínűleg ez a jövő, és én örülök, hogy részt vehetek benne. 

Tesla Model S

Ajánlott cikkeink: