Létrehozva: 2018-05-07 15:46:30

Hogyan válnak mindennapossá az elektromos autók?

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Fordulóponthoz ért az elektromos autókhoz való hozzáállás


 

A Tesla Model S vagány volt, stílusos és szórakoztató. Elon Musk rögeszméje az volt, hogy olyan zéró-emissziós autót teremtsenek meg, ami mind gazdaságilag, mind minden más szempontból sokkal praktikusabb és reálisabb alternatíva legyen a vásárlók számára, mint egy klasszikus belsőégésű motoros modell.

Tesla Model S a Tesla saját otthoni töltőjén

Ennek az elhatározásnak a megvalósítására, a Tesla előállt a 120 kW-os gyorstöltővel, amelynek segítségével a Model S-t 40 perc alatt, 80%-os töltöttségi szintre lehet tölteni, amivel már 273 km-es távot is képes megtenni az autó.  Ez volt az a tényező, ami a Model S-t utcai járós autóvá varázsolta, nem a műszaki adottságok. Mind e közben a többi gyártó figyelt és tanult.

Mostanra már 33.000 elektromos töltőpont működik Amerikában, 95.000 Európai Unióban, 13.000 csak az Egyesült Királyságban és 150.000 Kínában. A Tesla gyorstöltős megoldása viszont arra sarkallta a nemzeteket, de főleg Kínát, hogy hasonlóan nagy teljesítményű töltőhálózatokat alakítsanak ki. Kína teljes területén jelenleg 12.875 km hosszú úthálózaton érhető el 100 kW-os gyorstöltő pont, amikkel egy Jaguar I-Pace-t 100 km-es hatótávra lehet tölteni 15 perc alatt.

A nagy dízelbotrány közepette, és nyilván annak nyomására a Volkswagen Group már 2 milliárd dolláros, azaz 508.640.000.000 forintos befektetésnél jár, amelynek küldetése egy gyorstöltő hálózat kifejlesztése Amerikában, ami egy nagyobb volumenű program, az Electrify America egy részét képezi.

A Tesla töltőivel ellentétben a VW Group töltői más autógyártók járműveit is képesek tölteni. Továbbá a VW Group az európai hálózat kiépítésébe is invesztál egy nem kis mennyiségű összeget, itt Európában azonban beszállt ebbe a fejlesztésbe a Daimler, a Porsche, a BMW és a Ford is, ezen a kontinensen a program neve Ionity.

Tesla Model S a Tesla utcai töltöjén

Az Electrify America és az Ionity is 150 kW-os névleges töltést biztosítanak, amely képes akár 30 perc alatt egy 95 kW-os Audi e-Tron SUV-ot 80%-os töltöttségi szintre emelni. Az új generációs villanyautók többsége hasonló kapacitású akkumulátor pakkal érkezik majd, így természetesen tölthetőek lesznek az Ionity töltőkkel.

"Az építési infrastruktúra nem lehet a mi szerepünk, de mindent megteszünk, ami tőlünk telik, mert nagyon fontos számunkra, hogy az elektromos autók működjenek" - mondja Peter Mertens az Audi technológiai vezetője. "Az Üzemanyag-töltőállomások akkor kezdtek megjelenni, ha voltak olyan autók, amelyek üzemanyagot igényeltek. Ugyanez fog történni a töltési infrastruktúrával. De szükség van egy erős alapra, amelyre építhető lesz az egész hálózat."

"Harminc perc" - mondja az Audi elektrotechnikai programjának vezetője, Anno Mertens. A VW Group kutatásai azt mutatják, hogy ez az időtartam a tankolás, a kávé és a mosdószünet átlagos időtartama útközben. De ez még mindig messze van a benzin- vagy dízelüzemű gépkocsik tankolás idejétől. Ugyanez a kutatás arra is rávilágított, hogy a gépjárművezetők átlagosan mindössze hét percet töltenek egy benzinkútnál, tankolnak és fizetnek.

Anno Mertens azonban megjegyzi, hogy a benzin- és dízelüzemű járművekkel ellentétben az elektromos járműveket otthon is fel lehet tölteni. Ezen a ponton hozzátennék azért az otthoni töltéshez néhány elenyésző apróságot. Kell hozzá előszőr is egy ház, ami ugye Magyarországon nem egy hipp-hopp elérhető dolog, mindenki számára.

Világvezető gyártók elktromos autói

Továbbá, ha már házad van, garázsod is legyen, mert valahová telepíteni kell a töltőállomást, és ha mind ez megvan, használd el egy átlagos magyar család elektromos áramfogyasztását egy éjszaka alatt. Én igazán támogatom az elektromos autókat és azok töltőhálózatainak fejlesztését, de egyelőre ez az ország még nagyon messze van a működőképes rendszertől - "Minden reggel teli tankkal indulhatok el" - mondja.

A legnagyobb gépjárműgyártók tudják, hogy a töltési időket a villanyautók számára tovább kell csökkenteni, hogy túlélhessék a korai alkalmazók és a tech-rajongók, lesújtó kritikáit és fenn tartásait, na meg persze a Teslát. Ezért az Electrify America és Ionity gyors töltőállomásokat úgy tervezték meg, hogy akár 350 kW-os töltést is tudjanak biztosítani.

A Porsche e-Mission 320 kW-os töltést képes felvenni a töltő kaputól, és 400 kilométeres hatótávolságot biztosít 20 perc alatt. A legtöbb elektromos járművön dolgozó mérnök úgy véli, hogy 10 éven belül az e-tartály feltöltése valószínűleg nem tart majd 10 percig sem. Elérkezett tehát a pillanat amikor az elektromos járművek már a piaci egy tetemes szegmensét tudják kitenni, és nem mennek űrhajó számba? Az Audis Peter Mertensen ugyan még vannak kétségei, de bíztatóan nyilatkozott:

„Mindannyian rég óta pedzegetjük a villamosítás kérdését. A különbség az, hogy mostmár eljutottunk idáig. Az elektromos autók valódiak és nem csak bemutató tanulmányok.”

Forrás:

Ajálott cikkek: