Létrehozva: 2018-09-04 15:23:22

Exkluzív interjú Adrian Hallmarkkal, a Bentley igazgatójával

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Hallmark titkos fegyvere a tapasztalatában rejlik.


Korábban a Bentley kereskedelmi és marketing igazgatójaként dolgozott, éppen akkor, amikor megkezdődött a Volkswagen-csoport tulajdonában lévő vállalat modern korszaka, és a régimódi Bentley modellek átadták helyüket a 2003-mas Continental GT-nek, melynek tervezésében Hallmark is tevékeny szerepet játszott.

A Continental GT már harmadik szériában hódítja meg a piacot. Ez is azt igazolja, hogy az Audi és Volkswagen alkatrészek segítségével egy sokkal jobb, de még mindig autentikus Bentley modellt lehet gyártani. Ezen a vonalon elindulva pedig szemtanúja lehetett a nagyvilág új modellek egész sorának, melyek közül a lenyűgöző Bentayga SUV a legsikeresebb.

Bentayga SUV

Hangosan ugyan nem mondja ki, de elég nyilvánvaló így is, hogy Hallmark szerint a Bentley nem jött ki igazán jól a luxusautók eladásának növekedéséből, melynek nyertesei a 2008-2009-es válság óta egyértelműen a kínaiak. A Bentleynél pedig nagyon szeretnének valamit tenni ez ellen, ami konkrétan azt jelenti, hogy felül kellene múlni az évente eladott 11 ezer példányt. A vezetőség célja a 15 ezer darab gépjármű eladása évente, ami megközelítené a válság előtti adatokat.

A Bentley mindig különös figyelmet fordított a luxusautók szegmensére. Hallmark megfogalmazása szerint létezik egy úgynevezett „Nagy Ötös”: a Ferrari, a Lamborghini, a Rolls-Royce, az Aston Martin és ők. Ennek a szektornak az összesített éves darabszáma 70ezer alatt van, a kínálat pedig 150 ezerdollárnál (42 millió forint) kezdődik. A Hallmark által prémium márkáknak nevezett Mercedes-Benz, BMW, Jaguar és Porsche a 100 ezer dolláros (28 millió forint) intervallumban mozog, amíg a Continental GT ára már 2003-ban és 110 ezer dollár (30 millió forint) volt.

A Bentley jövője tehát egy igencsak nagyra becsült vásárlói rétegen, a „nagy nettó jövedelemmel rendelkezőkön” múlik. A Credit Suisse pénzintézet kutatása alapján a fentebb említettek száma 2000 óta szinte megnégyszereződött, és 18 millióra emelkedett. Amíg 200-ben mindössze 574 milliárdos létezett, ez a szám mára 2500-ra nőtt. Hallmark pontosan látja az ebben rejlő kihívásokat:

„Ha most valóban van 18 millió, több millió dollár likvid tőkével rendelkező ember, akkor miért csak 60-70 ezervásárol közülük luxusautót?”

Hallmark az üzemben

Lesz még ennél jobb időszak is, legalábbis Hallmark ebben bízik. A „Nagy Ötös” egyöntetű véleménye az, hogy 2018 és 2025 között körülbelül 50%-kal növekszik majd a luxusautók piaca, a növekvő vásárlóerőnek köszönhetően, és ebből a Bentley is kiveszi majd a részét.

Mindeközben azért tétlenkedni sem fognak, és próbálják befolyásolni azt a három tényezőt, melyek hatással vannak az üzletre: biztosítani a lehető legjobb globális forgalmazást, teljes gőzzel működtetni a meglévő modell szegmenseket, valamint új piaci réseket találni. Ami a harmadik kategóriát illeti, számos pletyka kering egy újabb SUV modell megszületéséről, ám egyelőre ezzel kapcsolatban semmi biztosat nem tudunk.

Hallmark szerint a Bentley globális forgalmazási mutatói már most is csodálatosak, hiszen alig kevesebb mint 20%-ot az amerikai, európai, kínai és brit piacon értékesít. A meglévő modellszegmensek mozgósítása érdekében a következő 5-6 éves stratégia része, hogy hibrid és V8-as modelleket dobjanak piacra, illetve a meglévő modelleket szeretnék egy kicsit a Porsche képére formálni.

Hallmak megerősítette, hogy lesznek új névvel ellátott modellek is a jövőben, ám ennél többet egyelőre nem árult el.

„Egyelőre nem szeretnék beszélni a jövőt érintő döntésekről. Egyet biztosan mondhatok, hogy sportautót nem tervezünk gyártani. A sportautók szegmense ugyanis nagyon sérülékeny tud lenni válság idején. Akár 50-60%-os esés is tapasztalható, ez a szektor még a mai napig nem állt fel a padlóról. A vásárlók átlagéletkora pedig évente egy évvel emelkedik, ami azt jelenti, hogy ugyanaz az idősödő rajongógárda vásárolja őket. Ha a tulajdonosok között művészek, vagy sportolók vannak, akkor vagy a szerződésükben szerepel, hogy nem vezethetnek a veszélyek miatt, vagy a pletykalapokban szerepelnek autóikkal, aminek nem örülnek. Ezek sem segítik az eladási mutatóink növekedését.

Hallmark nem akar sportautó gyártásba kezdeni

„Kínában pont fordítva van. Rengeteg a 30-40 körüli milliomos, aki nem teniszezik, nem futballozik, és nem is énekel. Ők pedig SUV-okkal, vagy limuzin típusú autókkal járnak, így a sportautók piacra nem profitál a kínai fejlődésből. Néhány gyártó próbálta ezt megváltoztatni, de a piac eddig még nem reagált.”

Hallmark az interjú során a Continental GT új gyártósorainál tett látogatásnál olyan, puszta szemmel láthatatlan dolgokra mutat rá, melyet csak ő ismer. Mielőtt azonban véget ér az interjú, betekintést enged Bentley álláspontjára az elektromos átállással kapcsolatban.

„Ha ezt a kérdést öt évvel ezelőtt kapom, azt mondtam volna, hogy az emberek nem akarnak hibrid autókat. A gyártók sem szeretik, illetve az emberek is részmegoldásnak érzik, az adókedvezményektől eltekintve. Mára minden megváltozott. Nem akarok állandóan a Porsche Panamera példájával dobálózni, ők mondjuk nagyon jó piaci pozíciót teremtettek a hibrid modelljük számára. Szórakoztató és hatékony egyben. Magasan van a léc, nekünk is tartanunk kell a lépést.”

A piszkos munkát végző robotok:

„Azok az ellentmondásos robotok.” A Bentley joggal büszke kézzel készült autóira, így a robottechnológia használata valóban ellentmondásosnak nevezhető.

A három robot olyan munkálatok első 70%-át végzi, mint például a belső alkatrészek homokszórása, ami az emberi kézügyességhez mérten bonyolult feladat. A munkát végül emberi kezek fejezik be. Ahelyett, hogy robottal helyettesítenék a dolgozókat, inkább növelték a hatékonyságot. Csökkentették a fáradékonysági tényezőt, ezáltal a dolgozók képességüket az igazán észrevehető elemek tökéletesítésére használhatják.

Forrás:

Ajánlott cikkek: