Létrehozva: 2016-06-09 09:37:00

4 ábra arról, hogyan terjed az elektromos autózás

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Jelenleg alig több mint 1 millió elektromos autó rohangál az utakon, de a következő években robbanásszerű felfutás jöhet az értékesítésekben, az állami ösztönző programok, az akkumulátorok hatékonyságnak javulása és a költségek csökkenése miatt egyre vonzóbb alternatíva a belsőégésű motorokkal szerelt autókkal szemben az elektromos autó


A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) legfrissebb becslései szerint 2015-ben 1,26 millió elektromos autó közlekedett az utakon a világban. A legtöbb az Egyesült Államokban és Kínában, amin nem is lehet csodálkozni, tekintve, hogy a világ két legnagyobb autópiacáról van szó.

Amerikában jelenleg mintegy 400 ezer elektromos autó rója az utakat, ami bár masszív növekedés 2010 óta, ugyanakkor jelentősen elmarad attól, amit Barack Obama megcélzott 2015-re. Az amerikai elnök ugyanis 1 millió darab elektromos autót szeretett volna látni az utakon a tavalyi év végére.

Mostanra Kína lett a világ legnagyobb elektromos autó piaca, tavaly az éves értékesítések már meghaladták az amerikai eladásokat.

 

4 ábra arról, hogyan terjed az elektromos autózás

Arról lehet vitatkozni, hogy az 1 millió darab sok vagy kevés. 2005-ben még csak pár száz elektromos autó rohangált a világban, 2013 óta pedig megháromszorozódott a számuk. Hogy perspektívába helyezzük, eközben több mint 1 milliárd benzines és dízeles autó van és számuk még tovább növekedhet, ahogy az erősödő kínai és indiai középosztály felől élénkül a kereslet. Mindezek fényében még nagyon messze van az, hogy az elektromos autók átvegyék az "uralmat" a földön.

A globális felmelegedés elleni harc nevében a párizsi klímaegyezmény kimondja, hogy a hosszú távú célkitűzés, hogy az átlagos hőmérséklet változása 2 fok alatt maradjon az iparosodás előtti időkhöz képest. Az egyes országok ezt különböző ösztönzőkkel segítik, például adókedvezményekkel. Ennek köszönhetően pedig az elektromos autókra eső átlagos költségek csökkennek, egyre nagyobb a kínálat a járművekből a piacon és a belépési korlátok enyhébbek lettek.

4 ábra arról, hogyan terjed az elektromos autózás
Klikk a képre!

 

Mindezek eredményeként Kínában, Franciaországban, Dániában és Svédországban már az autóértékesítések 1 százalékát teszik ki az elektromos autók eladásai, Hollandiában közel 10 százalékra rúg az arányuk, Norvégiában pedig, ahol akár autónként 13500 dollárnyi támogatást is lehet kapni, már az értékesítések közel negyedét adják.

És hogy mi segíthet még az elterjedésben? Az elektromos autózás költségeiben nagy súlyt képvisel az akkumulátor, így az elektromos autózás költségeinek csökkenése nagyban függ attól, hogy hogyan alakul az akkumulátorok költsége. Volt időszak, amikor még az elektromos autók költségének harmadát adta. Az, hogy ez lecsökkenjen, kritikus kérdés az elektromos autók elterjedéséhez.

4 ábra arról, hogyan terjed az elektromos autózás
Az akkumulátorok esetén nem csak a költségek alakulása a fontos, hanem a hatótávolság is, az IEA becslései szerint pedig hamarosan az elektromos autók egyetlen töltéssel el tudnak menni akár 180 mérföldet is. Így pedig egyre vonzóbb alternatíva lesz az elektromos autó a hagyományos, "környezetszennyező" technológiákkal szemben.

Az IEA számításai alapján gyors felfutásnak kell jönnie az elektromos autók piacán a környezetvédelmi célkitűzések teljesítéséhez. A párizsi klímaegyezmény betartásához például 2030-ra 100 millió darab elektromos autó kell a világba, ha pedig a hőmérsékletemelkedést 2 fok alatt szeretnénk tartani, ahhoz 150 millió autóra lesz szükség, leváltandó a benzines és dízeles járműveket. Jó úton haladunk, de még korai megmondani, hogy sikerül-e teljesíteni a célokat.

4 ábra arról, hogyan terjed az elektromos autózás

Forrás: Portfolio.hu

Ajánlott cikkek: