Ezeket az autókat villanymotor hajtja, amely az akkumulátorból, az autó energiatároló egységéből nyeri az energiát. Ezek az akkumulátorok túlnyomó részben nikkel-fém hibrid vagy lítium-ion akkuk, melyeket egy külső áramforrásra csatlakoztatva tölthetünk fel. E járművek legideálisabb terepe a városi közlekedés, dugóban vagy piros lámpánál vesztegelve nem eregetnek semmilyen káros kipufogógázt, nem fogyasztanak energiát feleslegesen, csak az alapvető segédrendszerek működése emészt fel némi áramot.

elektromos

Az általános használatban lévő elektromos autókban újratölthető akkumulátorok tárolják az energiát, amelyek az elektromos hálózatra és egyéb gyorstöltő pontokra csatlakoztatva tölthetők. Működés közben a villanymotor mozgási energiává alakítja az akkumulátorból felvett elektromos energiát. Az akkumanagement rendszere a járműnek továbbá lehetővé teszi, hogy fékezéskor visszapótolja az elhasznált energia egy részét – ezt hívják regeneratív fékezésnek.


A kezdetekkor ólom-savas akkumulátorokat használtak, ezek akár 100 kilométeres táv megtételére elegendő energiát is képesek voltak tárolni. Ez az akkumulátor-típus ugyan közelről sem tökéletes, de megbízható, ráadásul kiterjedt javítási hálózattal rendelkezik, mivel a hagyományos autókban is az ólom-savas akkuk a legelterjedtebbek. A legújabb típusú elektromos autókban nikkel-fém hibrid és lítium-ion akkumulátorokat használnak. Bár ezek relatíve drágák, mégis a legtöbb autógyártó ezeket alkalmazza, ugyanis nagyobb a kapacitásuk, teljesítményük, és hosszabb távokat képesek megtenni egyetlen feltöltéssel. A jármű további rendszereit, melyeket eddig a robbanómotor hajtott meg, több kisebb villanymotor működteti, legyen az a szervokormány vagy akár a légkondicionáló rendszer.

Milyen érzés elektromos autót vezetni?

Fantasztikus! Egészen más érzés, mint amit az ember már megszokott a hagyományos autóknál. A "motor" beindítása után feltűnik, hogy néhány kigyulladó fényen és üdvözlőképernyőn kívül nem történik semmi, szó szerint. Nincs a megszokott köszörülő hang és nincs motorhang. Aki hiányolja ezt a megszokott folyamatot a motor kotyogását, azt a gépjármű teljesítménye már az első pillanattól kezdve kárpótolja, hiszen a teljesítmény azonnal a rendelkezésre áll és állandó, így még egy Nissan Leaf gyorsulása is könnyen meglepheti az embert, nem beszélve a Tesla csúcsmodelljéről (P90D 762 LE / 962 Nm). Az elektromos autók minden esetben automata váltóval készülnek. A gázpedál nyomása során az elektromos autó szinte teljesen hangtalanul halad. Ahogy gyorsul az autó, egyre inkább hallható a halk villanymotorhang, amit elnyom az autó mellett süvítő levegő és a kerekek zaja. Minél gyorsabban megyünk, annál jobban hallható az utóbbi kettő.

Elektromos autók „tankolása”

Az elektromos autókat többféle módon lehet tölteni. Általános esetben, mivel Magyarországon egyelőre kevés a nagyteljesítményű töltő, 220 V-os hálózatról kb. 6-15 órát vesz igénybe, attól függően, mekkora kapacitású akkumulátor van benne. A lassan töltő egység átalakítja a feszültséget, és egy egyenirányítóval oldja meg az akkumulátor feltöltését. A lassú töltéshez csak egy egyszerű hálózati aljzat kell, és már indul is a feltöltés, miután az autó gyári töltőkábelét csatlakoztattuk mindkét végponthoz. A gyors töltő berendezések nagyjából 1-2 óra alatt teljesen feltöltik az akkumulátort.
Az elektromos autók tölthetők napenergiával is: léteznek már töltőállomások, ahol a napkollektorok funkcionálnak áramforrásként. A töltőpontok kiépítettsége Nyugat-Európában kielégítő, de hazánkban is folyamatosan bővül a számuk.

töltés

Az elektromos autók környezeti hatásai

A kereskedelmi forgalomban kapható járművek közül egyedül az elektromos autók nem bocsátanak ki közvetlenül káros anyagot. Persze nem illik figyelmen kívül hagyni, hogy az elektromos áram – ami az elektromos autók üzemanyaga – előállítása során azért keletkezhet káros anyag, aminek mennyisége az előállítás módjától függ. Összességében elmondható, hogy az elektromos autók jóval kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos társaik, ha például az összehasonlításhoz a benzines autók kibocsátásait vesszük alapul, akkor a csökkenés 40-50%-os. Ez elsősorban annak tudható be, hogy az elektromos autók energia-hatékonyabbak, mint a hagyományos társaik. Álló helyzetben, járó motorral egyáltalán nem fogyasztanak üzemanyagot, ráadásul alacsony sebességnél is alig fogyasztanak áramot. Mindezeken felül a regeneratív fékezés további 20%-kal javítja az üzemanyag-hatékonyságot (használati módtól függően), valamint ezen járműveket nem kell adott kilométerenként szervizbe vinni az általános időszaki szervizre, ami szintén hozzájárul a fosszilis energiahordozók felhasználásának csökkenéséhez.


A kibocsátás még kisebb lehet, ha a villamos erőműben tisztább előállítási módokat alkalmaznak, ha pedig megújuló erőforrásból származó áramot használunk az autónk töltéséhez, akkor a kibocsátott üvegházhatást okozó gázok mennyisége nullára csökken – tehát tényleg zéró emissziós autóval közlekedhetünk.

Az elektromos autók fenntartási költségei

Az elektromos autók esetében a fenntartási költségek jelentősen alacsonyabbak hagyományos társaikhoz viszonyítva. Átlagolva 100 kilométerenként kevesebb mint 700 forintból közlekedhetünk, ami kb. 1,8 liter fosszilis üzemanyag árának felel meg. Ráadásul a szervizköltsége elhanyagolható, hiszen mentesül a kötelező motorolaj és szűrői cseréje alól valamint a "motor" fék használatával, ami igen jelentős, a fékek csereintervalluma is jelentősen megnő. Sokan félnek, hogy az akkumulátorok tönkremennek vagy idővel csökken a teljesítményük, ezért a gyártók ezen félelmek eloszlatása érdekében rendszerint 7-8 év gyári garanciával értékesítik. A Magyarországon kivetett adók közül mentesül az átírási illeték, a regisztrációs adó, a gépjármű adó és cégautó adó alól, valamint a főváros teljes területén ingyenes a parkolás annak, aki ezt a haladó technológiát használja. Ezen kívül további kedvezmények törvénybefoglalása is tervben van, mint például a buszsáv használata.

Ajánlott cikk

Nissan Leaf bérlet