Beszélgetés a MAVAK főtítkárával

A Magyar Autókereskedőház képviseletében Borka Balázs vezérigazgató és Mudri Dániel gépjármű értékesítő 2016 januárjában vendégül látta a Magyar Villanyautó klub elnökét Sebestyén Istvánt, akivel az autózás jövőjéről, a jövő autóiról és az elektromos autókról beszélgettek.

Egyre nagyobb az érdeklődés itthon a 4-5 millió forintos használt elektromos autókra, amelyeknél még érvényes 1-2 évig az európai akkumulátor garancia – mesélte Sebestyén István úr.

olcso elektr

A Klub tapasztalata az, hogy az elektromos autók esetében ritka az akkumulátorok meghibásodása és lényegesen kisebb a kapacitás veszteségük, mint a hagyományos akkumulátoroknak, amit még a gyártók sem gondoltak volna. A legjobb példa erre a Nissan Leaf, 100 000 eladott autó mellett mindösszesen csak három esetben következett be olyan hiba, ami miatt a teljes akku pakkot cserélni kellett.

Örvendetes hír, hogy egyre több kedvezmény jár a az elektromos technológiát használónak, nem rég az önkormányzati hivatalok döntése alapján, Budapesten és egyre több vidéki nagyvárosban ingyenes a parkolás a zöld rendszámos autók számára.

Jelenleg Budapesten van a legtöbb töltőpont az országban, de ezeknek a száma a Jedlik Ányos terv keretein belül folyamatosan a bővül az ország egész területén.

Minden elektromos gépjárműhez jár otthoni töltőkábel, amelynek egyik vége egy sima villásdugó, a másik pedig az autó csatlakozója, emellett az alapcsomag részét képezi a nyilvános gyorstöltőhöz szükséges töltőkábel. A legtöbb autóhoz kapható még ezeken felül nagyteljesítményű egyenáramú töltő csatlakozó is. A töltési teljesítmény és a töltési idő változik annak függvényében, hogy honnan és miként töltünk. A 220 Voltos villásdugó használatával a leghosszabb a töltési idő, persze ez függ az akkumulátor méretétől is.

Közösen levezettük egy Nissan Leaf példáján keresztül a töltési időt, melynek akkumulátora 24kWh kapacitású.

A otthoni villamoshálózat nagyrészt 220 volt feszültséggel és 16 amperes biztosítékkal van ellátva. 220V*16A = 3520W = 3,52 kW. Ezen adatok alapján kiszámolható, hogy a 24kWh akkumulátort 6,81 óra lehet 0%-ról 100%-ra feltölteni újabb 130-150 km megtételére, ha valaki pedig otthon 32 amperes biztosítékkal rendelkezik, akkor ez az idő a felére csökken.

Nissan-LEAF-Elektroauto-Ersatzbatterie-austausch-Kosten2_1

Az ELMŰ gyorstöltő oszlopokon töltve már jóval kevesebb időre van szükségünk, de ez esetben is függ a töltési idő az akkumulátor kapacitásától. A legkevesebb idő alatt a villámtöltő oszlopoknál lehet feltölteni az akkumulátorokat, ahol akár 20-30 perc alatt is végezhetünk. A villámtöltő oszlopok mindig egy nagyobb feszültségű táp és trafó mellett vannak kiépítve, ezáltal 50kW-tal is lehet tölteni. Prognosztizálni lehet, hogy ez 2 éven belül már kevés lesz. A töltési teljesítmény itthon is nőni fog 100-150 kW-ra, hiszen külföldön már létezik ilyen, például a ”Tesla Super” töltőpont, amiknél 125-130 kW az átlagos töltési teljesítmény.

Az akkumulátorok fizikai és kémiai jellemzői miatt nem "szeretik" a hirtelen nagymennyiségű töltést. Az éveken át tartó hibamentes működés érdekében a legcélszerűbb, ha nem merítjük 10% alá és nem töltjük 90% fölé az akkumulátorokat, ezen értékeket több elektromos járműnél be is tudjuk állítani, így a töltési ciklus ezen értékeken belül marad.

Várhatóan a következő 2-5 évben robbanásszerű fejlődés indul meg Európában, amely az akkumulátorok élettartamát és a gyártási minőséget is pozitívan érinti majd. Valószínűleg ezzel együtt az árak is esnek majd, és egy jól felszerelt villanyautó ára 10 millió forintra mérséklődhet (pl. Tesla Model 3), a manapság szokásos 30 millió forinttal szemben.

A elektromos autók térhódítása egyre gyorsabb, ebben a legnagyobb szerepe a Tesla Modell S-nek volt, amit 2012 óta vásárolhat meg a nagyközönség. A nagynevű tradicionális autógyárak nem tudnak hirtelen átállni egy teljesen másik technológiára, de a folyamat már elkezdődött és 2020-ra már jelentősen érezhető lesz a változás.

tesla

Az előbb említett Tesla Motors bár a semmiből indult, de mára már óriási előnye van a jövő autóinak piacán. Az önvezető funkciót is elsőként ők vezették be a világon, és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre megbízhatóbb és tökéletesebb lesz a rendszer.

Az elektromos autók gumihasználatát megfigyelve, nem mérhető nagyobb gumikopás a magasabb súly és nyomaték ellenére. Amiben nagy szerepet játszik az elektromos motorfék.

Mekkora teljesítménnyel fékez egy villanymotor? – merült fel a kérdés a beszélgetés során.

A Tesla villamos motorja nagyon hatásosan tudják lassítani az autót, miközben a mozgási energiát elektromossá alakítva visszavezeti az akkumulátorba.

tesla engine

Sebestyén úr elmesélte nekünk személyes tapasztalatait is, hiszen ő már 1,5 éve Teslát használ. Megjárta vele szerte Európát , ahol volt alkalma egyhuzamban hosszabb távokat megtenni. Szinte az egész utat ”Auto Pilot”-tal tette meg. Eközben folyamatosan követni lehet a műszerfalon az energia felhasználást, külön öröm látni, ahogy egy nagyobb fékezésnél megfordul az energiaáramlás és nem fogy a megtehető km mennyiség, hanem nő. Ráadásul ha elengedjük a gázt 120-as tempónál, akkor is ugyanez történik, emiatt szinte nem is kell fékezni, hiszen az automatákból ismert ”kúszásig” lassul az autó. Ha az ember ráérez, egy idő után elég csak egy pedált használni a vezetéshez, fékeznünk szinte csak akadály vagy piros lámpa esetén kell, ezért elég a szokásosnál ritkábban cserélni a fékeket az elektromos járművekben.

A Magyar Autókereskedőház együttműködési szándékát fejezte ki a Magyar Villanyautó Klub felé a jövőt tekintve, hogy közösen olyan import autó behozatal program jöjjön létre, ahol a minőségi szolgáltatás a MAH Zrt. részéről találkozik a vevő teljes mértékű szakmai támogatásával az MAVA Klub segítségével. Ezzel szeretnénk a vásárlókörnek egy új lehetőséget létrehozni, kizárva a hozzá nem értőket, ahol már előfordult olyan hiba, ami az egész szakmára rossz fényt vet. Örülünk, hogy a jövőben olyan személyes tapasztalatokat adhatunk át és mesélhetünk el a potenciális érdeklődőknek, amelyek személyes élményeken alapulnak és nem csak katalógus adatokra.

Az együttműködés során mód nyílik Amerikából olyan új európai változatot rendelni (Tesla), ahol ha a vevő nem tud vagy nem szeretne 3-5 hónapot várni az autóra, akár 4-8 héten belül is be tudjuk szerezni.

A Teslákról például érdemes még tudni, hogy csak és kizárólag a márkaszervízben lehet javítani. A gépkocsi tele van érzékelőkkel, és folyamatosan kommunikál az amerikai központtal, így ha valaki jogtalanul hozzányúl a Teslához, az az adat eltárolódik és ”Not Support it” azaz nem támogatott szoftver üzenettel látja el a gépjárművet, amivel megfosztja a járművet a garanciától valamint elesik a frissítésektől is.

A Magyar Autókereskedőház Zrt. lehetőséget biztosít arra, hogy ellenőrzött Tesla-t vagy más elektromos autót a biztos német piacról importáljunk, alacsony futásteljesítménnyel akár garanciával is.